Przejdź na stronę główną Interia.pl

Niezbędnik kobiet 50+

Recepty na wieczną młodość próżno szukać w gabinetach kosmetycznych, gdy nie zadbasz o siebie również od wewnątrz. Jeśli chcesz długo cieszyć się zdrowiem, warto sięgać po produkty, które utrzymają ciało w dobrej kondycji.

W organizmie kobiety po pięćdziesiątce następuje naturalne spowolnienie procesów odnowy komórkowej. Zmniejsza się tempo metabolizmu, spada zapotrzebowanie na energię, a organizm nie radzi sobie już tak dobrze jak 20 lat temu. Dieta po 50. roku życia powinna być przemyślana i odpowiedzialna nie tylko z powodu wolniejszego metabolizmu, lecz przede wszystkim ze względu na większe ryzyko rozwoju nadwagi lub schorzeń układu krążenia (nadciśnienie tętnicze, wysoki poziom cholesterolu). Zbilansowana dieta pozwoli dłużej cieszyć się zdrowiem oraz dobrą kondycją ciała i skóry.

Reklama

Wypowiedz się: Urodowe triki - spośród autorek najciekawszych porad, wskazówek i opowieści rozlosujemy nagrody!

Niezbędne zasady

By spowolnić skutki upływu lat, warto zmienić swoje dotychczasowe nawyki żywieniowe. Przede wszystkim należy wzbogacić swoje menu o duże ilości kolorowych warzyw. To źródło wielu cennych witamin, składników mineralnych i błonnika, który usprawni pracę układu pokarmowego. Błonnika szukamy również w pełnoziarnistych produktach zbożowych stąd zwykłą, pszenną kajzerkę zamieniamy na kromkę chleba pełnoziarnistego.

W menu dojrzałej kobiety powinny znaleźć się także  ryby, chude mięso, jaja, rośliny strączkowe i nabiał o średniej zawartości tłuszczu. . Dieta powinna być urozmaicona i bogata w dania lekkostrawne, które nie obciążą układu trawiennego. Najlepiej, aby potrawy były gotowane lub duszone, zdecydowanie unikamy tych smażonych. W tym wieku organizm znacznie gorzej radzi sobie z dużą ilością cukrów prostych, a u części kobiet zaczyna rozwijać się insulinopoporność, dlatego na bok odkładamy słodycze czy słodzone napoje. Owoce i sok choć pełne witamin również jemy i pijemy z umiarem najlepiej w pierwszej połowie dnia.

Jeśli dokuczają nam objawy menopauzy, warto sięgnąć po rośliny strączkowe bogate w fitoestrogeny, które pozwolą uporać się z dolegliwościami. Spróbuj zrezygnować z soli oraz dodatku cukru na korzyść innych przypraw. Inne rozwiązanie to używanie soli sodowo-potasowej.

W utrzymaniu dobrej kondycji ciała niezbędna jest nie tylko prawidłowa dieta, lecz również codzienna pielęgnacja skóry. Podstawą powinien być krem do cery dojrzałej. Jego niezwykle cenne składniki pozwolą na poprawę gęstości skóry oraz zregenerują ja warstwa po warstwie.

Nawilżanie - od środka i na zewnątrz

Każda z nas pamięta, aby o poranku użyć ulubionego kremu nawilżającego, a ile z nas pamięta o regularnym piciu wody podczas pracowitego dnia? No właśnie. Warto zrobić rachunek sumienia i zacząć regularnie się nawadniać. Woda jest nam niezbędna do życia, a także zachowania piękna. Bez niej nasza skóra nie będzie nawilżona, pełna blasku, a zmarszczki będą powstawać szybciej. Niech regularne picie wody stanie się twoją formą dbania o siebie, zachęca specjalista ds. żywienia Katarzyna Zadka

Pamiętaj również o odmładzających właściwościach zielonej herbaty. Zawiera ona dużą ilość antyoksydantów, które walczą z wolnymi rodnikami przyspieszającymi proces starzenia.

Niezbędne witaminy i składniki mineralne

W diecie kobiety po pięćdziesiątce szczególnie ważne są witaminy i składniki mineralne, ponieważ spowalniają proces starzenia i mają niezastąpiony wpływ na kondycję ciała i skóry. Należy ich szukać w odpowiednich produktach spożywczych oraz kremach pielęgnacyjnych.

Witamina C

Pomaga w produkcji kolagenu. Sprawi, że twarz nabierze blasku i poprawi się jej koloryt. Jest silnym antyoksydantem, co oznacza, że chroni skórę przed starzeniem się. Oprócz tego wspiera również sprawne działanie układu krwionośnego, w tym przede wszystkim serca. Znajdziemy ją przede wszystkim w warzywach i owocach (papryka, truskawki, pomidor, natka pietruszki).

Witamina E i A

Witamina E to silny przeciwutleniacz. Chroni skórę przed utratą wody i silnie ją nawilża. Z kolei witamina A likwiduje wolne rodniki i pobudza naskórek do odnowy i regeneracji. Pierwszą z nich znajdziemy w olejach roślinnych, orzechach i migdałach, a drugą w rybach, jajach i maśle.

Witaminy z grupy B

Ich głównym zadaniem jest wspieranie funkcjonowania układu nerwowego a także prawidłowy metabolizm. Warto szczególnie zwracać uwagę na kwas foliowy (witamina B9) - to wręcz niezbędny składnik kremów i balsamów dla cery dojrzałej, ponieważ uczestniczy w regeneracji komórek i opóźnia proces starzenia się. Witaminy z grupy B to różnorodna grupa związków, dlatego znajdziemy je zarówno w produktach zbożowych, mięsnych, jajach jak i warzywach, owocach czy mleku.

Składniki mineralne: wapń i magnez

Doskonałym uzupełnieniem będą magnez i wapń. Magnez w czasie menopauzy jest niezbędnym elementem w diecie kobiety. Pobudza komórki do życia i pomaga w przemianie tłuszczów i węglowodanów. Brak tego pierwiastka oznacza wzrost stężenia wolnych kwasów tłuszczowych oraz cholesterolu, a to z kolei powoduje duże ryzyko zmian miażdżycowych.

W diecie kobiet 50+ nie może zabraknąć wapnia, który nie tylko wspomaga odbudowę naskórka i zagęszcza go, lecz przede wszystkim zapobiega wysuszeniu i nadmiernemu uwrażliwieniu skóry, która w tym czasie jest bardzo podatna na czynniki zewnętrzne.

Jesteś tym, co jesz, dlatego dbając o siebie zadbaj o swoje menu. Dieta bogata w świeże warzywa, tłuste ryby, chude gatunki mięs, nabiał i oleje roślinne pozwoli na długo utrzymać dobrą kondycję. Taki styl życia z pewnością poprawi nie tylko twój wygląd, lecz przede wszystkim samopoczucie i zdrowie, a to jest przecież najważniejsze. Palenie papierosów, nadmierny stres czy brak ruchu to teraz twoi najwięksi wrogowie.

Zapytaj dietetyka


Najlepsze tematy