Przejdź na stronę główną Interia.pl

Znakomite letnie duety warzyw i owoców

Najnowsza dieta, której działanie udowodniono naukowo, ma na celu wydłużenie życia. Chodzi nie tylko o to, by żyć 120 lat, ale także o to, by cieszyć się dobrym zdrowiem i pełną sprawnością fizyczną oraz umysłową. Dieta ta, autorstwa Valtera Longo, jest dietą, w której dominują warzywa, z niewielkim dodatkiem ryb i nabiału. Teraz, gdy lato w pełni, możesz ją wypróbować.

Warzywne lekarstwa na różne choroby masz w zasięgu ręki - w ogródku, na działce, w warzywniaku. Warzywa najlepiej jeść na surowo, a jeśli masz kłopoty z układem pokarmowym - pieczone lub gotowane na parze. Można też przygotowywać kiszonki - prawie każde warzywo się do tego nadaje. Mają one wiele zalet - zachowują witaminy i minerały przez wiele miesięcy, zawierają też kwas mlekowy, który wspomaga pożyteczną florę jelitową, wpływa na odporność, reguluje poziom cholesterolu, zapobiegając chorobom serca.

Na anemię

Reklama

Najczęściej spotykana jest anemia z powodu niedoboru żelaza. Mówi się, że najlepiej przyswajane jest żelazo zawarte w mięsie, ale to nie jest cała prawda. Żelazo zawarte w warzywach wchłania się niemal tak samo dobrze, ponieważ produkty roślinne zawierają dużo witaminy C. Przy anemii polecane są: kalarepa, papryka, pomidory, natka pietruszki oraz warzywa strączkowe (przed jedzeniem trzeba je wymoczyć w wodzie, by pozbyć się fitynianów utrudniających wchłanianie żelaza. Jak jeść? Warzywa bogate w witaminę C najlepiej jeść na surowo, jako dodatek do dań mięsnych lub potraw z warzyw bogatych w żelazo, np. do kotletów z soczewicy obficie posypanych natką pietruszki dodaj surówkę z papryki, cebuli i pomidora. Na deser zjedz plasterki kalarepki z odrobiną soli. 

Na cukrzycę

Warzywa to idealny składnik diety diabetyka. Zawierają bardzo mało kalorii, za to mnóstwo witamin, minerałów i antyoksydantów. Letnie warzywa w ponad 90 proc. składają się z wody i mają bardzo mało węglowodanów. Możesz je zatem jeść praktycznie bez ograniczeń, zaspokoisz nie tylko apetyt, ale także nawodnisz organizm. Sięgaj po warzywa na surowo, bo te mają niski indeks glikemiczny, czyli nie podnoszą szybko poziomu cukru we krwi. Dietę warzywną uzupełnij owocami jagodowymi, np. malinami, borówkami, jagodami. Jak jeść? Unikaj smażenia, gotuj na parze, a najlepiej jedz na surowo. Np. z kalafiora możesz zrobić wegański ryż - zetrzyj warzywo na tarce i gotowe. Dodawaj go do posiłków zamiast gotowanego ryżu czy makaronu, które nie są wskazane dla chorych na cukrzycę. Na deser jedz owoce jagodowe, ok. 1/4 kilograma dziennie. Nie posypuj ich jednak cukrem ani nie polewaj śmietaną, tylko np. zrób koktajl z maślanką.

Na miażdżycę

Przy miażdżycy naczynia krwionośne stają się sztywne i wąskie m.in. z powodu systematycznego odkładania się na ich ściankach blaszek miażdżycowych, zbudowanych głównie z cholesterolu. Aby zapobiec miażdżycy, należy jeść dużo warzyw utrzymujących odpowiedni poziom cholesterolu. Należą do nich m.in. szpinak i czosnek. Warto też jeść warzywa zawierające kwercetynę. Chroni ona ściany naczyń krwionośnych przed tworzeniem się złogów miażdżycowych. Główne źródła kwercetyny to żółta i czerwona cebula, szalotka oraz brokuły. Jak jeść? Najlepiej łączyć warzywa mające działanie przeciwmiażdżycowe w jednym daniu, np. szpinak krótko dusić na oliwie z czosnkiem. Cebulę również należy jeść na surowo, brokuły zaś - krótko zblanszować lub ugotować na parze.

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje