Reklama

Reklama

Zgrane duety

Twój organizm może dużo zyskać, gdy połączysz pewne składniki w codziennym menu.

Na co dzień spożywamy wiele produktów bogatych w witaminy, minerały, białka, tłuszcze i węglowodany. Odpowiednio łącząc je ze sobą, możemy uzyskać nie tylko świetny smak, ale też dodatkowe korzyści zdrowotne.

Reklama

Niekiedy dobrze zestawione produkty poprawiają trawienie (np. tłuste mięso znacznie sprawniej będzie strawione, jeśli dodasz zioła). Zaś picie świeżo wyciskanego soku pomarańczowego po obiedzie zawierającym mięso znacznie zwiększa przyswajanie żelaza z posiłku, zapobiegając niedokrwistości.

Są i niekorzystne duety, np. pomidory z zielonymi ogórkami (które zawierają askorbinazę - enzym ten rozkłada witaminę C zawartą w pomidorach). Co więc warto ze sobą łączyć, żeby wydobyć z pożywienia najbardziej wartościowe składniki i je przyswoić?

Oto kilka podpowiedzi - niektóre są oczywiste i znane, jak np. mleko i kakao, chociaż zazwyczaj nie wiemy dlaczego. Natka pietruszki z sokiem z cytryny i zielona herbata z plasterkiem pomarańczy już nie są tak oczywistym zestawieniem.

Pietruszka z cytryną

Natka to źródło antyoksydantów, które opóźniają starzenie i zapobiegają chorobom, także nowotworowym. Są one jednak bardzo wrażliwe na działanie temperatury i tlenu. Połączenie natki z cytryną chroni antyoksydanty przed niszczeniem, a wszystko dzięki witaminie C z cytryny. Koktajl z natki z cytryną wspomaga oczyszczanie organizmu z toksyn. Natka zawiera też żelazo, a witamina C ułatwia jego przyswajanie.

Marchewka z olejem

Marchew da beta-karoten, który przekształca się w witaminę A. To ona chroni błonę śluzową oka przed wysychaniem, utrzymuje prawidłowy stan skóry, włosów i paznokci, zapewnia wzrost kości i zębów, chroni nabłonek układu oddechowego przed drobnoustrojami. Tłuszcze: oleje (lniany, rzepakowy, oliwa) i masło zwiększają przyswajanie beta-karotenu.

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Dziś w Interii

Raporty specjalne

Rekomendacje