Reklama

Reklama

Przejdź na stronę główną Interia.pl

Zapisz pamięć na fitness

Nie pamiętasz dat, słów, nie możesz się skupić? To może być wpływ menopauzy.

Kobiety przechodzące menopauzę są narażone na kłopoty z pamięcią aż o 95% bardziej niż w innym okresie.

Dlaczego tak się dzieje?

Reklama

Zdaniem wielu ekspertów problemy z pamięcią w menopauzie wynikają ze spadku poziomu estrogenów. Z powodu ich niedoboru brakuje ci słów, trudniej uczysz się nowych rzeczy, źle kojarzysz fakty, zapominasz, masz kłopoty z koncentracją, złościsz się, że nie wiesz, po co weszłaś do pokoju albo gdzie położyłaś klucze.

Estrogeny m.in. pomagają przesyłać sygnały w mózgu, szczególnie w obszarach odpowiedzialnych za zapamiętywanie i przetwarzanie informacji. 

Na szczęście dla większości kobiet menopauzalne kłopoty z pamięcią są przejściowe, po przekwitnięciu jest lepiej.

Jak zaradzić utracie pamięci?

Przede wszystkim - dobrze się wysypiaj. Brak snu nasila problemy z pamięcią i prowadzi do depresji.

Staraj się zasypiać zawsze o tej samej porze. Przed snem nie pij kawy i alkoholu, nie jedz ostro przyprawionych potraw.

Utrzymuj w  sypialni ciemność i chłód - kup sobie chłodzącą poduszkę lub wentylator. 

Śpij w piżamach wykonanych z naturalnych, oddychających materiałów. 

Ćwicz regularnie (ale nie przed snem), np. z ciężarkami, gimnastykuj się, biegaj, spaceruj, wyjdź na rower, tańcz, rób przysiady, pompki, brzuszki. 

Ruch pobudza mózg i poprawia funkcjonowanie części odpowiedzialnej za zapamiętywanie. 

Ogranicz spożycie tłuszczów nasyconych, zwłaszcza trans - jest ich dużo w smażonych daniach oraz w przemysłowo pieczonych ciastach i ciastkach.

Sięgaj po olej lniany lub rzepakowy i ryby morskie, np. makrelę, łososia. Są źródłem cennych dla mózgu kwasów omega-3. 

Jedz orzechy, owoce i warzywa (szczególnie zielone liściaste) i niskotłuszczowy nabiał. Nie stroń od jajek, to źródło pełnowartościowego białka i wit. D. 

Regularne ćwicząc pamięć, masz szansę zachować ją w dobrym stanie na długie lata! Rozwiązuj więc krzyżówki, sudoku i quizy, graj w scrabble, monopol i inne gry logiczne. 

Czytaj, zapisz się na kurs języka obcego lub obsługi komputera. Ucz się żonglerki, gry na instrumencie, szydełkuj, haftuj. 

Pobudzaj mózg, szczotkując zęby drugą ręką albo ubieraj się z zamkniętymi oczami. 

Dowiedz się więcej na temat: pamięć | zaniki pamięci

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje