Reklama

Reklama

Zalety korzystania z sauny

Kąpiele w saunie praktykuje się w różnych zakątkach świata przynajmniej od kilku tysięcy lat. W przeszłości miały one charakter towarzyski, a nawet religijny. Służyły przy tym jednocześnie celom zdrowotnym i higienicznym. Również dzisiaj saunowanie uprawiane jest w ramach termoterapii, a ściślej tzw. ciepłolecznictwa, ale nie tylko. Jakie są jeszcze zalety tej formy relaksu?

Wielowiekowa kultura saunowania

Wiele wskazuje na to, że kąpieli w saunie zażywali już Aztekowie, Indianie czy ludy zamieszkujące przed wiekami na terenach wschodniej Azji. Co ciekawe, saunowanie bardzo wcześnie zaczęto łączyć z zabiegami aromaterapii: na rozgrzanych kamieniach układano mieszanki ziół, które pod wpływem temperatury uwalniały olejki eteryczne. Tradycja ta przetrwała zresztą aż do dziś. Kąpiele w saunie uzupełnia się współcześnie o wiele różnych zabiegów, podczas których wykorzystuje się np. sól (używa się jej m.in. do peelingów), liście herbaty (do wykonywania okładów, maseczek) czy gałązki drzew iglastych (wykorzystywane w ramach aromaterapii odprężają, koją zmysły, łagodzą podrażnienia dróg oddechowych).

Reklama

Kultura saunowania na przestrzeni wieków dostosowywała się do potrzeb ludności zamieszkującej w różnych zakątkach świata, dlatego nie istnieje dziś tylko jeden model sauny. W ośrodkach SPA znajdziemy dziś przynajmniej kilka różnych typów łaźni i saun: saunę fińską, turecką (tzw. Hammam), rosyjską (tzw. banię) oraz ich rozmaite, regionalne warianty. Różnią się one między sobą źródłem ciepła, osiąganą temperaturą oraz wilgotnością powietrza. Od jakiegoś czasu popularnością cieszą się także sauny na podczerwień (zwane także saunami infrared lub IR), w których ciepło wytwarzane jest przez promienniki wytwarzające promieniowanie podczerwone. Zasadniczą różnicą pomiędzy sauną infrared a suchą jest energia podczerwieni, która bezpośrednio rozgrzewa ciało, a nie powietrze w pomieszczeniu.

By doświadczyć korzyści wynikających z saunowania nie musimy dziś wybierać się do SPA czy na siłownię. Coraz większą popularnością cieszą się sauny domowe, które możemy zainstalować we własnej łazience. Takie urządzenia - oprócz oczywistej wygody z posiadania prywatnej strefy wellness - mają dodatkowy atut: mogą zostać zaprojektowane w stylu, który sami wybierzemy, i który będzie pasował do naszego wnętrza. Takie rozwiązanie oferuje marka Asenso, w jej ofercie znajdziemy ponad 200 modeli saun o różnych układach rozmieszczenia oraz różnych wymiarach. W katalogu tej marki dostępne są cztery kolekcje w czterech różnych stylach: urban, organic, glamour i scandi (w ostatniej z nich dostępna jest również sauna zewnętrzna - scandi outdoor). Warto podkreślić, że sauny tej marki są w 100 proc. ekologiczne: do ich izolacji używa się korka ekspandowanego, który jest produktem całkowicie naturalnym.

Jak zacząć przygodę z sauną?

Osoby dopiero rozpoczynające swoją przygodę z sauną powinny w niej spędzać na początku nie więcej niż 5-10 minut w trakcie jednej sesji. Do warunków panujących w saunie należy się przyzwyczajać stopniowo, poznając reakcje swojego ciała na ciepło oraz (w przypadku saun mokrych) na wysoką wilgotność powietrza. W przypadku doświadczonych bywalców sauny, kąpiele nie powinny trwać dłużej niż 20 minut. Przyjmuje się, że takie sesje należy organizować nie częściej niż kilka razy w tygodniu. Wielu Finów saunuje podobno codziennie, ale tak wysoka częstotliwość nie każdemu będzie służyć - lepiej zachować umiar, nie narażając swego organizmu na niepotrzebny wysiłek.

Przestrzeganie tych zasad pozwoli nam czerpać z saunowania prawdziwą przyjemność. Sprawi też, że kolejne kąpiele będą nam zapewniały dobre samopoczucie, oddziałując jednocześnie na całe nasze ciało w najbardziej korzystny sposób. Wielu stałych bywalców sauny chwali je jako miejsce, które pomaga im w odzyskaniu równowagi psychicznej i emocjonalnej. Kilkunastominutowy seans pomoże nam się wyciszyć, odprężyć i nabrać dystansu do problemów dnia codziennego. Co najważniejsze, na saunowanie nie trzeba wcale (a nawet nie należy) przeznaczać dużo czasu. Jest to zatem znakomita propozycja dla osób zajętych i zapracowanych.

O odprężających i regenerujących właściwościach kąpieli w saunie przekonało się już wielu Polaków, w tym także Kasia Sokołowska, choreografka, reżyserka pokazów mody i jurorka popularnego programu telewizyjnego "Top Model". - Saunowanie zachwyciło mnie kilkanaście lat temu, kiedy po raz pierwszy byłam w Finlandii. To była regularna przyjemność, a potem już pewna rutyna. Cieszę się, że dziś dobrą saunę mam na wyciągnięcie ręki. To wspaniały relaks i oczyszczenie - tłumaczy Sokołowska, która już od jakiegoś czasu pełni funkcję ambasadorki saun marki Asenso.

Saunowanie a zdrowie

Sauna to jednak nie tylko relaks i sposób na odprężenie, ale także wiele wymiernych korzyści zdrowotnych. Regularne saunowanie przyspiesza przemianę materii, ułatwia odchudzanie, poprawia krążenie krwi i ukrwienie skóry. Ponadto przyczynia się do bardziej efektywnego usuwania toksyn z organizmu, uśmierza lub redukuje dolegliwości bólowe i reumatologiczne, wzmacnia odporność i wspomaga pracę układu sercowo-naczyniowego, a ponadto obniża poziom stresu i podnosi jakość snu.

Co ciekawe, do tej pory najlepiej udokumentowano prozdrowotne właściwości sauny fińskiej, a dokładnie jej pozytywny wpływ na pracę układu sercowo-naczyniowego (zaobserwowano, że u Finów regularnie korzystających z sauny wyraźnie spada ryzyko zawałów serca). Dostrzeżono też, że saunowanie może mieć bardzo pozytywny wpływ na wyniki osiągane przez zawodowych sportowców. Stymuluje bowiem procesy naprawcze zachodzące naturalnie w ludzkim ciele, przyspieszając regenerację ścięgien, mięśni i stawów.

Jak bezpiecznie korzystać z sauny?

Kąpiele w saunie mogą być niewskazane w przypadku osób zmagających się z chorobami nerek i wątroby czy kobiet w ciąży. Jeśli cierpimy na poważne dolegliwości zdrowotne, przed skorzystaniem z sauny zasięgnijmy na wszelki wypadek opinii lekarza, który podpowie, czy i jak powinniśmy poddawać się takim zabiegom. Trzeba bowiem przypomnieć, że kąpiele w saunie - zwłaszcza jeśli wykonywane są w sposób nieumiejętny - mogą przyczynić się do zachwiania gospodarki wodno-elektrolitowej czy nagłych wahań ciśnienia krwi. W skrajnych przypadkach może nawet dojść do odwodnienia, dlatego też, wychodząc z sauny, warto za każdym razem wypić co najmniej dwie szklanki wody.

Do sauny absolutnie nie należy wchodzić bezpośrednio po zażyciu leków i po alkoholu. Lepiej unikać także saunowania tuż po obfitym posiłku, jak również zupełnie na czczo. Przed wejściem zdejmij biżuterię, okulary czy soczewki kontaktowe. Dobrym pomysłem jest natomiast nałożenie na włosy odżywki bądź maseczki, która pod wpływem ciepła wzmocni swoje działanie.

Po wyjściu z sauny należy stopniowo obniżyć temperaturę ciała pod prysznicem, zaczynając od ciepłej wody, i stopniowo schodząc do lodowatej. Nie zaczynaj od razu od zimnej wody, ponieważ możesz narazić się na szok termiczny. Po prysznicu warto zakończyć relaksujący rytuał aplikacją kremu i balsamu do ciała: po seansie w saunie kosmetyki będą miały szansę zadziałać najskuteczniej.

 

Artykuł powstał we współpracy z marką Asenso

materiały promocyjne

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Dziś w Interii

Raporty specjalne

Rekomendacje