Reklama

Reklama

Przejdź na stronę główną Interia.pl

Zadbaj o sen, chodzi o twoje serce

Coraz szybciej żyjemy i mniej śpimy. To psuje nam samopoczucie i... osłabia serce!

Długo przewracasz się w łóżku albo budzisz się w środku nocy i nie możesz ponownie zasnąć? Rano czujesz się, jakbyś w ogóle nie spała? Zdarza ci się to częściej niż raz w tygodniu? Koniecznie coś z tym zrób!

1. Statystyka jest nieubłagana

  • U pań związek między niedoborem snu - szczególnie śródnocnymi wybudzeniami - a zawałem serca jest większy niż u panów.
  • Gdy nie dosypiasz, ryzyko zawału serca rośnie u ciebie nawet o 71 proc. A im więcej nocy zawalisz, tym jest ono wyższe.
  • Skrócenie snu do sześciu lub mniej godzin zwiększa niemal o połowę zagrożenie chorobą wieńcową i zejściem na zawał!
  • Jeśli zaśnięcie zajmuje ci więcej niż pół godziny, ryzyko choroby niedokrwiennej serca rośnie u ciebie o 52 proc., a udaru - o 48.
  • Za długi sen, trwający dłużej niż dziewięć godzin, też nie jest korzystny. Podnosi o 38 proc. ryzyko choroby wieńcowej; udaru zaś o 65 proc. (podczas gdy niedosypianie tylko o 15 proc!).
  • Pamiętaj! Żeby nie obawiać się o serce, potrzebujesz porządnego, niezakłóconego snu, najlepiej od siedmiu do dziewięciu godzin.

2. Jak można sypiać lepiej

  • Staraj się chodzić spać i wstawać codziennie o tej samej porze.
  • Zapewniaj sobie przynajmniej siedem godzin snu na dobę.
  • W lepszym zasypianiu pomaga codzienna aktywność fizyczną, ale niebezpośrednio przed snem.
  • Przed pójściem spać postaraj się wyciszyć, weź ciepłą kąpiel, zapal zapachową świecę, wyszczotkuj włosy, poczytaj nudną książkę (pasjonująca pobudza).
  • Pomedytuj albo przelej zmartwienia na papier - wyrzucając je z siebie, zapomnisz o nich!
  • Przed snem sypialnia powinna być wywietrzona, chłodna, wyciszona i zaciemniona.
  • W ostateczności używaj stoperów, a oczy zakrywaj maską.
  • Absolutnie nie oglądaj w sypialni telewizji ani nie pracuj na komputerze! Błękitne światło pobudza mózg, który myśli sobie, że wciąż jest dzień, więc nie przygotowuje się do odpoczynku.
  • Tak jak mówiły babcie - dobra na sen jest szklanka mleka. Pomagają też jogurt lub orzechy.
  • Zasypianie ułatwiają ziołowe napary z melisy, serdecznika, mięty, rumianku, dziurawca, kozłka lekarskiego.
  • Przed snem nie pij słodzonych napojów, herbaty i kawy - pobudzają i utrudniają zaśnięcie.
  • Nie sprzyja zdrowemu spaniu alkohol - w pierwszej fazie usypia, ale potem w nocy wybudza.

Reklama

Zobacz również:



Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje