Reklama

Reklama

Sześć sposobów na wzmocnienie stawów

Te łatwe do zastosowania sposoby sprawią, że twoje stawy będą mocniejsze.

1. Antocyjany

To barwniki roślinne, które m.in. łagodzą objawy wielu chorób, również dotykających stawy. Zwalczają wolne rodniki i ogniska zapalne w organizmie. Im ciemniejsza i intensywniejsza barwa owoców oraz warzyw, tym więcej w nich antocyjanów. Dbaj, aby w twojej diecie ich nie zabrakło. Jedz buraki w każdej postaci - kiszone, pieczone. Wyciskaj z nich sok i gotuj barszcz. Mnóstwo antocyjanów znajdziesz też w czarnych jagodach, aronii, ciemnych winogronach,  wiśniach. Te ostatnie są także bogate w potas, który usuwa z organizmu nadmiar soli, chroniąc nerki i stawy.

2. Ostre przyprawy

Reklama

 Zmniejszają ból. Szczególnie pomocne są: papryczka chili (zawiera rozgrzewającą i przeciwzapalną kapsaicynę), imbir oraz kurkuma. Sproszkowane przyprawy dodawaj do potraw, a ze świeżych przygotuj napój. Posiekaj drobno  2-centymetrowy kawałek imbiru, małe kłącze kurkumy i 1/4 papryczki chili (krój ją w rękawiczkach). Zalej dwiema szklankami wody i gotuj na małym ogniu przez 15 minut. Pij 2-3 filiżanki dziennie.  Możesz dodać miód i sok z cytryny.

3. Kwasy omega-3

Są niezastąpione w zachowaniu prawidłowego nawilżenia stawów. Hamują także stan zapalny i ból. Najlepszym źródłem kwasów omega-3  są ryby, oleje roślinne, orzechy, migdały, nasiona lnu, słonecznika i sezamu. Co więcej, ryby oraz ziarna sezamowe mają też dużo wapnia, który jest nie tylko budulcem kości, ale i tkanki łącznej. Nawet niewielki niedobór tego pierwiastka może powodować dolegliwości stawów. Dlatego minimum 3 razy w tygodniu sięgaj po łososia, tuńczyka, makrelę, sardynki.

4. Magnez

Gdy przez dłuższy czas brakuje tego pierwiastka w twoim organizmie,  ten podkrada go z kości i stawów.  Zaczynasz wówczas odczuwać ból oraz poranną sztywność. Możesz wtedy sięgnąć po magnez w tabletkach, ale lepiej przyswajany jest z żywności. Najwięcej znajdziesz go w pestkach dyni. Garść dziennie uzupełni braki. Magnez zawiera także natka pietruszki, kakao,  fasola, kasza  gryczana, brązowy ryż i razowe  pieczywo.

5. Zioła

W chorobach stawów dochodzi  do odkładania się złogów moczowych  w tkankach oraz wzrostu poziomu kwasu moczowego we krwi, co wywołuje dolegliwości. Regularne picie naparu z pokrzywy przyczynia się do wydalania szkodliwych substancji z organizmu i działa przeciwbólowo. W łagodzeniu objawów skuteczny jest również żywokost  lekarski - pobudza on i przyspiesza regenerację chrząstki  stawowej. Smaruj bolące miejsca wyciągiem olejowym z korzenia tej  rośliny. Ulgę przyniesie także wcieranie olejku goździkowego.

6. Kolagen i witamina C

 Bez nich chrząstka nie może się  odpowiednio regenerować i chronić stawów oraz kości. Kolagen to  bowiem podstawowy budulec tkanek chrzęstnych, zapewniający im odporność i elastyczność. Znajdziesz go w galaretkach mięsnych, rybnych i owocowych oraz w golonce, podrobach czy salcesonie. Ale uwaga - bez witaminy C włókna kolagenu nie powstaną. Każdy posiłek uzupełniaj więc w bogate w nią warzywa i owoce.  Najwięcej jej w żółtej papryce, owocach dzikiej róży,  pomarańczach, grejpfrutach, czarnej porzeczce, jarmużu, brukselce, brokułach oraz w natce pietruszki.

#POMAGAMINTERIA

Emaus to wspólnota ludzi doświadczonych przez los. Niektórzy byli bezrobotni, inni stracili domy. Założyli wspólnotę, by razem pracować na godne życie. W czasach pandemii mają z tym jednak problemy. Pomóż im zarobić na swoje utrzymanie.

Sprawdź szczegóły >>

 

W ramach akcji naszego portalu #POMAGAMINTERIA łączymy tych, którzy potrzebują pomocy z tymi, którzy mogą jej udzielić. Znasz inicjatywę, która potrzebuje wsparcia? Masz możliwość pomagać, a nie wiesz komu? Wejdź na pomagam.interia.pl i wprawiaj z nami dobro w ruch!

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Dziś w Interii

Raporty specjalne

Rekomendacje