Reklama

Reklama

Świętuj bezpiecznie

Koronawirus skazał nas na Wielkanoc w domowym gronie. Przeżyjmy ją zdrowo!

To nie czas na rodzinne zjazdy i huczne świętowanie! W tym roku postaraj się gotować mniej, żeby jedzenie się nie zmarnowało. A przy świątecznym stole... nie zaszkodź sobie!

1. Jedz, ale z umiarem

  • Ogranicz ryzyko niestrawności i kłopotów wymagających interwencji służb medycznych. W obecnej sytuacji możesz po prostu czekać dłużej na pomoc.
  • Zmniejsz porcje. Jeśli zjesz dużo więcej niż na co dzień, żołądek nie zdoła się rozciągnąć, możesz mieć nudności.
  • Unikaj słodzonych, gazowanych napojów i soków.
  • Przeładowany żołądek może zarzucać kwaśną treść do przełyku, wywołując zgagę, zwłaszcza, gdy jesz tłusto.
  • Tłuste potrawy szkodzą cierpiącym na kamienie w pęcherzyku żółciowym - a to głównie kobieca przypadłość. Napad kamicy to silny, kolkowy ból po prawej stronie brzucha, opasujący i promieniujący ku tyłowi.
  • Nie przejadaj się, zwłaszcza gdy twoja wątroba jest w nie najlepszym stanie i ma oznaki stłuszczenia. Po obfitym posiłku dochodzi do jej przekrwienia, napinania jej torebki i bólu.
  • Jeśli wznosisz toasty, to czerwonym winem. Jeden kieliszek do posiłku wspomaga trawienie!

2. Tego sobie nie żałuj!

  • Jeśli tylko nie masz kamicy, jajka jedz bez strachu! Są dobrym źródłem białka i niewielu kalorii. Zawierają cholesterol, który nie podnosi ryzyka chorób naczyń.
  • Przyprawiaj chrzanem i ćwikłą. Poprawiają trawienie, przyspieszają przemianę materii, a buraki łagodzą zgagę. Chrzan to naturalny antybiotyk, działa bakterio- i grzybobójczo.
  • Majonez w sałatce zastąp jogurtem greckim: mniej kalorycznym i nieobciążającym wątroby.
  • Pij wodę mineralną, herbatę, napary ziołowe, naturalne soki. Zdrowe napoje wspomagają trawienie i pomagają zjeść mniej, wypełniając żołądek i sprawiając, że szybciej czujesz się syta.
  • Zrób domowe wędliny - nie podniosą ciśnienia jak przemysłowe, kąpane w solance.
  • Doprawiaj mięso przyprawami: pieprzem, majerankiem, kminkiem, lubczykiem, estragonem, rozmarynem, za to ogranicz sól. Zioła poprawiają trawienie.
  • Upiecz domowy pasztet - z cieciorki. To warzywo bogate w pełnowartościowe białko, witaminy z grupy B i składniki mineralne. Nie obciąża żołądka, wspomaga trawienie oraz obniża poziom cholesterolu.


Reklama

Zobacz również:

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje