Reklama

Reklama

Stłuszczenie wątroby

Nie tylko po alkoholu…

Wybieraj chude

Nadmiar tłuszczu gromadzącego się w wątrobie uszkadza jej miąższ, z czasem może nawet doprowadzić do marskości. Jeśli wyeliminujesz z diety tłuste, smażone potrawy, nie tylko powstrzymasz rozwój choroby, ale także umożliwisz wątrobie regenerację. Jedz tylko chude mięso, najlepiej drobiowe (kurczaka,
indyka). Wędliny również powinny być chude, wysokiej jakości, bez konserwantów i innych substancji dodatkowych. W Twoim jadłospisie nie powinno zabraknąć ryb (dorsza, okonia, soli, flądry). Nie przejadaj się, bo Twoja wątroba tego nie lubi. Jeśli stłuszczenie jest efektem otyłości, staraj się schudnąć. Jedz częściej, ale niewielkie porcje. Nie podjadaj między posiłkami i w nocy!

Więcej warzyw i owoców

Reklama

Zawierają cenne witaminy i sole mineralne. Koniecznie włącz do diety karczoch. Warzywo to nie tylko pomaga obniżyć poziom cholesterolu i cukru we krwi, ale także zmniejsza wchłanianie tłuszczu przez organizm. Odtruwająco na wątrobę działają buraki i marchew, zwłaszcza surowe. Wyciskaj z nich sok i pij szklankę dziennie. Stłuszczona wątroba wymaga oczyszczenia. Pomoże w tym sok z cytryny lub grejpfruta i owoce jagodowe, np. truskawki. Pij codziennie na czczo szklankę ciepłej wody z sokiem wyciśniętym z całej cytryny. Z truskawek i innych owoców jagodowych (o tej porze roku mrożonych) przyrządzaj koktajle. Aby były jeszcze zdrowsze, miksuj je z selerem naciowym lub szpinakiem.

Dobre tłuszcze i błonnik

Zamiast smalcu stosuj tłuszcze roślinne - olej sojowy, kukurydziany, rzepakowy. Do potraw możesz dodawać trochę masła. Zadbaj, aby w Twojej diecie nie zabrakło błonnika, który ułatwia spalanie tłuszczu. Jedz grube kasze (jęczmienną, gryczaną), najlepiej z warzywami korzeniowymi (pietruszką, marchwią, selerem, pasternakiem). Białe, świeże bułki zastąp pieczywem pełnoziarnistym (razowym, grahamem), najlepiej lekko czerstwym. Biały ryż zamień na brązowy. Możesz jeść płatki owsiane i jęczmienne oraz musli bez cukru.

Właściwe węglowodany

Zrezygnuj z węglowodanów prostych, zwłaszcza gdy stłuszczenie wątroby związane jest z cukrzycą typu II. Węglowodany proste są szybko wchłaniane z przewodu pokarmowego, co sprzyja odkładaniu się tłuszczu w organizmie, głównie tzw. trzewnego (wokół narządów znajdujących się w jamie brzusznej). Nie jedz więc dżemów, jogurtów, słodyczy. Unikaj zwłaszcza produktów słodzonych
syropem glukozowo-fruktozowym. Fruktoza nie jest dobrym zamiennikiem cukru, jak do niedawna uważano. Jej nadmiar sprzyja tyciu i w konsekwencji stłuszczeniu wątroby. Twoje posiłki powinny natomiast zawierać węglowodany złożone, które znajdują się w produktach wymienionych w ramce wyżej. Dodawaj do nich warzywa korzeniowe (poza ziemniakami), również zawierające węglowodany złożone.

Pomogą zioła

Wspierają regenerację komórek wątroby.

Ostropest plamisty  - odtruwa organizm. Zawarta w nim sylimaryna chroni wątrobę przed toksynami, działa przeciwzapalnie, regenerująco i zapobiega marskości.

Mniszek lekarski - szczególnie cenny jest korzeń tej rośliny. Znajdujące się w nim substancje pobudzają produkcję żółci i usprawniają jej przepływ. 

Cykoria podróżnik  - wywar z korzenia rośliny usprawnia pracę wątroby i przyspiesza odbudowę jej komórek.

Kolendra - działa żółciopędnie i ułatwia trawienie.

Dziurawiec - przyspiesza przemianę materii i pomaga w zaburzeniach pracy wątroby.

Tego unikaj!

Stłuszczona wątroba nie toleruje niektórych produktów. Dopóki się nie zregeneruje, nie sięgaj po:

alkohol; pij wyłącznie niegazowaną wodę, soki owocowe (najlepiej rozcieńczone wodą), słabą herbatę,

ostre przyprawy - chili, curry, pieprz, ocet (np. w ketchupach, gotowych sosach, musztardzie),

kawę, ale tylko gdy wątroba jest w złym stanie i odczuwasz ból, potem filiżanka kawy dziennie Ci nie zaszkodzi,

grzyby - są ciężkostrawne, uszkodzona wątroba źle je toleruje,

słodycze, także słodkie pieczywo (drożdżówki, chałkę), musli i płatki śniadaniowe z dodatkiem cukru,

mleko, śmietanę i inny tłusty nabiał,

kapustę i rośliny strączkowe, a także cebulę, pory, brukselkę,

suplementy, których nie zalecił Ci lekarz, większość farmaceutyków zawiera bowiem substancje obciążające wątrobę.

Spróbuj schudnąć

Najlepszą obroną przed skutkami stłuszczenia wątroby, oprócz diety, jest ruch. Zrzucenie zbędnych kilogramów poprawia pracę tego organu. Spadek masy ciała tylko o 10 proc. powoduje, że choroba zaczyna się cofać. Nie chudnij jednak zbyt szybko, ponieważ utrata masy ciała większa niż 1 kg na tydzień może przyczynić się do pogorszenia stanu wątroby.  
 Ćwicz co najmniej trzy razy w tygodniu pół godziny dziennie. Najkorzystniejsza jest aktywność na świeżym powietrzu (np. szybki marsz, także z kijkami, trucht, jazda na rowerze, zimą  na biegówkach).

Naucz się rozładowywać stres, bo on także szkodzi wątrobie. Nie relaksuj się jednak na kanapie, lecz w ruchu. Spaceruj, spotykaj się  z przyjaciółmi, wieczorem przygotuj sobie odprężającą kąpiel.

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje