Przejdź na stronę główną Interia.pl

Stawiaj na stawy

​O tym, że lubią ruch, a nie znoszą otyłości i przeciążeń - wszyscy wiemy. Ale czynników, które mają wpływ na ich elastyczność, jest znacznie więcej.

Wspomóż ich sprawność 

Reklama

Pij więcej wody. Chrząstki i dyski międzykręgowe składają się w większości z wody. Jeśli za mało pijesz, stawy szybciej wysychają i zaczynają zgrzytać. Zwiększone tarcie prowadzi do zwyrodnień. Ponadto woda wypłukuje z organizmu m.in. kwas moczowy, którego nadmiar odkłada się w stawach, wywołując stany zapalne. 

Zwiększ ilość kolagenu w organizmie

To ważne białko jest głównym składnikiem mazi smarującej, dzięki której nasze stawy sprawnie działają. Z wiekiem kolagenu jest coraz mniej, dlatego warto go suplementować. 

Zamiast sięgać po produkty z apteki, możesz go sama wyprodukować w domu: jeden kg kurzych łapek natrzyj solą. Włóż do wrzątku na trzy minuty i przykryj garnek. Gdy ostygną, obierz je z żółtych błon. Zalej wodą i gotuj przez trzy godz. na wolnym ogniu. Godzinę przed końcem wrzuć włoszczyznę. Wywar przecedź przez sitko, oddziel mięso od kości i ponownie wrzuć do wywaru razem z włoszczyzną. Zagotuj, zbierając tłuszcz z powierzchni. Gorący wywar przelej do miseczek lub wyparzonych, małych słoików. Gdy wystygnie, wstaw do lodówki, żeby stężał. Przez miesiąc co dwa dni spożywaj 100 ml galaretki z dodatkiem witaminy C, która wspomaga wchłaniane kolagenu, np. sokiem z cytryny lub natką pietruszki. 

Zrezygnuj z wysokich obcasów

Albo przynajmniej zostaw je na wyjątkowe okazje. Dla stawów najlepszą opcją są buty na elastycznej i płaskiej podeszwie. Pomagają osłabić obciążenie stawów kolanowych oraz zamortyzować wszelkie mikrourazy. Jeśli chcesz sobie pomóc na szybko, zaopatrz się we wkładki ortopedyczne.

Uważaj na alergeny

Czy wiesz, że istnieją pokarmy, które mogą wywołać lub zaostrzyć stany zapalne stawów? Jeśli zauważysz u siebie pokrzywkę, wysypkę lub swędzenie, może coś Cię uczula (często jest to mleko, a raczej laktoza w nim zawarta lub gluten). Usuń z diety podejrzane produkty na dwa tygodnie i obserwuj organizm. Możesz też iść do alergologa i poprosić o wykonanie testów. Wtedy będziesz mieć pewność.

Rośliny, które łagodzą ból stawów

Wiele ziół i przypraw zmniejsza stan zapalny w organizmie. Należą do nich m.in.: kurkuma, czosnek, pokrzywa, cynamon, imbir, liście laurowe,  zielona herbata. Jeśli chcesz je na stałe włączyć do swojego menu, skonsultuj ich stosowanie z lekarzem, bo mogą wchodzić w interakcje z lekami. Na początek możesz zacząć pić między posiłkami zieloną herbatę. Lato to idealny czas dla niej, bo wychładza organizm.

Tych produktów unikaj

Pomidory, ziemniaki, papryka, bakłażany to rodzina psiankowatych. Jeśli jesz ich za dużo, zwłaszcza surowych, stawy stają się mniej elastyczne i bolą. 

Sery pleśniowe, topione, twarogi, śmietana, czyli tłusty nabiał zawierają kazeinę, która wywołuje stany zapalne stawów. 

Rabarbar, szpinak, szczaw to źródło szkodliwego kwasu szczawiowego, który utrudnia wchłanianie wapnia i magnezu. 

Tłuste wędliny i mięso zawierają azotyny i puryny, które mogą zwiększać stan zapalny stawów. Poza tym tłuszcz zwierzęcy utrudnia wchłanianie białek, które są niezbędne do budowy stawów. Jeśli chcesz sięgać po mięso, to wybierz drób. Byle nie smażony. 

Słodycze i węglowodany proste, czyli białe pieczywo i produkty mączne przyczyniają się do zakwaszenia organizmu i nadwagi. To prowadzi do zwyrodnienia stawów. 

Olej kukurydziany i słonecznikowy zawierają dużo kwasu omega-6, który wywołuje w organizmie stany zapalne i blokuje korzystne działanie kwasu rybiego.

Zobacz także:


Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje