Reklama

Reklama

Sposoby na ograniczenie cukru na co dzień

Jeśli chcesz lub musisz ograniczyć cukier w diecie, zrób to powoli. Zobaczysz, że nie będzie ci brakowało słodkiego smaku, a schudniesz i będziesz na pewno zdrowsza.

Program na dwa tygodnie

W pierwszym tygodniu: zrezygnuj ze słodzenia kawy i herbaty lub je ogranicz. Możesz używać zdrowych zamienników. Ogranicz słodycze na rzecz suszonych owoców (śliwki i morele), płatków owsianych, migdałów i orzechów. Ale i te jedz w niewielkich ilościach. Pij wodę z dodatkami, np. cynamonu lub mięty. Przygotuj potrawy z ryb, chudego mięsa i dużej ilości warzyw - to ogranicza apetyt na słodycze. 

W drugim tygodniu: staraj się ograniczyć potrawy, które powodują szybki wzrost glukozy we krwi (mają wysoki indeks glikemiczny). Dokładnie czytaj etykiety. Wybieraj pełnoziarnisty makaron, brązowy ryż, kasze oraz owoce: jabłka, gruszki, borówki, wiśnie, jagody (także mrożone). Jedz chude mięso i ryby. Do tego jak najwięcej warzyw i oliwy z oliwek. 

Zalecenia na zawsze

Reklama

Nie słodź herbaty i kawy. Jeśli jesz słodycze (nie częściej niż dwa razy w tygodniu), to domowe ciasto lub ciasteczka z niewielką ilością cukru. Zamiast owocowych soków z kartonu pij świeżo wyciskane, z warzyw i koktajle. Zrezygnuj z kostek rosołowych, zup w proszku, płynnych przypraw i gotowych sosów. 

Zamiast przesłodzonych produktów wybieraj te zamienniki: Płatki śniadaniowe (dwie łyżeczki w 30 g) zamień na domowe muesli zrobione z łyżki płatków owsianych i łyżki posiekanych orzechów. Zamiast wody smakowej (trzy łyżeczki cukru w 330 ml) pij wodę mineralną z sokiem z owoców, np. cytryny, pomarańczy. Keczup (łyżka, 20 g zawiera łyżeczkę cukru) lepiej zastąpić pomidorami z puszki lub pelati. Jogurt owocowy (trzy łyżeczki w kubeczku) zastąp naturalnym ze świeżo krojonymi owocami. Napoje owocowe zastąp sokami warzywnymi.

Czytaj etykiety

Pamiętaj jednak, że podział na produkty o małej, dużej i średniej zawartości cukru nie ma sensu, jeśli nie przestrzegasz zasady umiaru. Bo wystarczy zjeść dużo produktu o małej zawartości cukru i wyjdzie na to samo. Czytając etykiety: wybieraj produkty o jak najniższej zawartości cukru w przeliczeniu na 100 g. Znajdziesz tę informację na opakowaniu; unikaj produktów, które mają w swoim składzie syrop fruktozowo-glukozowy, fruktozę, sorbitol, manitol.

Dowiedz się więcej na temat: cukier | ograniczenie

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje