Reklama

Reklama

Przejdź na stronę główną Interia.pl

Śniadanie da ci siłę na cały dzień

Tylko jeden na stu Polaków nie jada pieczywa wcale, 95 proc. sięga po chleb lub bułki przynajmniej raz dziennie.

Bułki kontra razowiec

Reklama

Z raportu TNS Polska dla firmy Żabka Polska wynika, że co drugi respondent je pieczywo, bo lubi. Co czwarty z badanych przyznaje, że jada pieczywo, bo jest zdrowe. Zwykle podczas śniadania (96 proc.) i kolacji (81 proc.). Mężczyźni sięgają po pieczywo częściej niż kobiety (17 proc. Polek zjada je raz dziennie). Jakie pieczywo jemy najczęściej? Chleb. Przyznaje to aż 93 proc. respondentów. Z kolei bułki są ulubionym pieczywem singli - wybiera je 68 proc. osób stanu wolnego. Aż 58 proc. respondentów (w tym duża grupa młodzieży) lubi bułki. Przygotowuje się je z tzw. białej mąki, czyli jasnej, wysoko przetworzonej, pozbawionej dużej części składników odżywczych (wapnia, magnezu, żelaza) oraz witamin z grupy B.

Panowie jedzą kanapki z wędliną, jajkami, pasztetami, pastami kanapkowymi i rybami. A jeśli już mają zrezygnować z pieczywa, to na rzecz jajecznicy, parówek i kiełbasek. Panie częściej zastępują pieczywo owocami, warzywami, zupami mlecznymi oraz jogurtem lub serkiem z płatkami. Chętniej też kładą na kromce pomidory, ogórki, sałatę lub dżemy.

Jemy głównie pieczywo pszenne. rzadko zaś sięgamy po żytnie. Tymczasem warto jeść oba. Pszenica zawiera więcej białka niż żyto, które z kolei ma więcej niektórych składników mineralnych i witamin B2 i E.

Poranny stół

Zdrowe śniadanie ma zaspokajać 25 proc. dziennego zapotrzebowania na składniki odżywcze (czyli zawierać ok. 500/600 kcal). Na naszym talerzu powinny królować węglowodany złożone, które dostarczają energii, najlepiej produkty pełnoziarniste. Pozwalają one na utrzymanie uczucia sytości aż do południa. Są też świetnym źródłem błonnika, który zapewnia sprawną pracę naszego przewodu pokarmowego. Rano nie powinno zabraknąć witamin i minerałów. Dlatego w dobrym śniadaniowym menu powinna znaleźć się szklanka soku lub owoc. Należy też pamiętać o białkach - połóż na kanapce plasterek sera lub chudej szynki.

Nie pomijajmy tłuszczu! W nim rozpuszcza się część witamin. Jest on też potrzebny do prawidłowego działania pęcherzyka żółciowego, układu hormonalnego i odpornościowego. Oczywiście wybieraj zdrowe tłuszcze. Może to być oliwa (kropla na sałatę) albo kilka orzechów włoskich do płatków na mleku. Pamiętaj też, by nie jeść śniadania w biegu. Choć wymaga to kilku dodatkowych minut cennego porannego czasu, najlepiej zasiąść do stołu całą rodziną i zjeść je bez pośpiechu.

Przygotuj idealny posiłek

Dobre śniadanie powinno zapewnić zdrowie i energię na cały dzień. Dla dzieci dietetycy zalecają miseczkę płatków owsianych albo musli, które są bogate w błonnik i mają niski indeks glikemiczny, oraz owoc lub sok owocowy. W okresie jesienno-zimowym na stole powinna pojawić się ciepła herbata (najlepiej zielona). Na kanapce natomiast warzywo o niskim indeksie glikemicznym (papryka, ogórek, cukinia lub sałata).


Dowiedz się więcej na temat: śniadanie | dieta | zdrowe odżywianie

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje