Reklama

Reklama

Przejdź na stronę główną Interia.pl

Prawda o witaminach

Podobno dzięki zażywaniu suplementów będziemy wyglądać młodziej i tryskać energią. Czy jednak wszystkie witaminy i minerały musimy przyjmować w formie tabletek? Zachowaj zdrowy rozsądek!

Czy zapotrzebowanie organizmu na witaminy może się zmieniać?

Reklama

Oczywiście. Zależnie od wieku, płci, diety, trybu życia i stanu zdrowia, organizm może potrzebować większej lub mniejszej dawki witamin. W ciąży lub w czasie rekonwalescencji lekarz z pewnością zaleci ci zażywanie suplementów. Są one niezbędne także wtedy, gdy zażywasz leki, które zaburzają wchłanianie się witamin. Z drugiej strony, preparaty witaminowe mogą wchodzić w reakcje z innymi farmaceutykami, dlatego skonsultuj się z lekarzem.

Czy można przedawkować witaminy?

Tak i może to być groźne dla zdrowia! Problem nie dotyczy witamin rozpuszczalnych w wodzie (witaminy z grupy B, witamina C), które organizm szybko wydala. Za to rozpuszczalne w tłuszczach (witamina A, D, E i K) mogą się kumulować. Objawami przedawkowania są m.in. bóle głowy, nudności czy ospałość.

Czy witaminy syntetyczne mogą zastąpić naturalne?

Jedne i drugie to te same związki chemiczne. Dla naszego organizmu nie ma więc różnicy, czy witamina jest naturalna, czy wytworzona przez człowieka. Można jednak mówić o wyższości witamin występujących w pożywieniu, ponieważ towarzyszą im inne cenne substancje, które mają wpływ na ich przyswajanie i działanie. Inna sprawa, że witamina B9 (kwas foliowy) jest dwukrotnie lepiej przyswajalna w formie syntetycznej. Nie należy nie doceniać wartości witamin w formie suplementów.

Jak często badać poziom witamin we krwi?

O ile zdrowo się odżywiasz, nie ma potrzeby, aby robić taki test. Wyjątkiem jest witamina D, której niedobory stają się plagą. Wystarczy jednak 15 minut na słońcu, aby zapewnić sobie jej właściwy poziom. Nie rezygnuj z filtrów, a stosuj je z umiarem. Tylko gruba warstwa SPF 50 blokuje jej produkcję.

Suplementować czy nie?

Witamina A

W nadmiarze jest toksyczna! Warzywa, nabiał i wątróbka wystarczą, aby zaspokoić potrzeby organizmu.

Witamina C

Znajdziesz ją w niemal wszystkich owocach i warzywach. Suplementy są zbędne.

Witamina D

Skóra produkuje ją pod wpływem silnego światła słonecznego. Od września do maja zaleca się ją suplementować.

Witamina E

Jej nadmiar zakłóca wchłanianie innych witamin. Z pożywienia (olej, ryby) nie grozi ci przedawkowanie.

SHOW 11/2017

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje