Reklama

Reklama

Przejdź na stronę główną Interia.pl

Ostrożnie z ostrogami

Wychodzisz z łóżka, a stopy bolą, jakbyś stanęła na gwóźdź. To ostrogi piętowe. Jak sobie radzić?

Silny ból pod podeszwą stopy, w okolicy pięty, to sygnał, że masz ostrogi piętowe. Są to zwapnienia w miejscu, gdzie tkanka, znana jako rozcięgno, utrzymująca łuk stopy, łączy się z kością piętową. Ostrogi bolą z powodu zapalenia, głównie rano lub po pracy.

Co robić, żeby ich nie mieć

Reklama

Ostrogi częściej występują u osób otyłych i pracujących na stojąco. Jeśli więc masz nadwagę, postaraj się schudnąć. Nadprogramowe kilogramy zwiększają nacisk na stopy i rozcięgna, a zbytnie ich rozciągnięcie wywołuje stan zapalny.

Jeśli biegasz albo długo stoisz czy chodzisz (np. jesteś kucharką, nauczycielką, przewodniczką), noś komfortowe obuwie i regularnie je wymieniaj.

Wysokie obcasy zostaw sobie na wyjątkowe okazje. Na co dzień wybieraj obcas szeroki, do 5 cm wysokości, a but - z wkładką amortyzującą i podtrzymującą łuk stopy.

Do zapalenia rozcięgna stopy przyczynia się bieganie na długich dystansach, aerobik, balet. Kiepskie, znoszone buty jeszcze bardziej podnoszą ryzyko wystąpienia choroby.

Dobrze robią ćwiczenia: jazda na rowerze lub pływanie.

Wykonuj regularnie ćwiczenia rozciągające ścięgno Achillesa i rozcięgno stopy oraz wzmacniające te mięśnie łydki, które stabilizują kostki przy chodzeniu. Na przykład: połóż na podłodze ręcznik i próbuj podnieść go palcami stopy lub zwijaj go nimi. Inne ćwiczenie: siedząc, złap za palce stopy i ciągnij je ku górze, aż poczujesz napięcie podeszwy. Albo: stań całymi stopami, z prostymi kolanami przed ścianą na długość ramienia. Oprzyj o nią dłonie i ugnij ręce w łokciach, nie odrywając pięt od podłogi, aż poczujesz napięcie mięśni łydek. Wytrzymaj 30 sek. i wróć do pozycji wyjściowej. Wykonuj po trzy powtórzenia kilka razy w ciągu dnia. To ćwiczenie wzmocni też mięśnie ramion!

Nie chodź boso po twardych powierzchniach, np. po kamieniach. Posłużyłby ci za to spacer boso po mchu, trawie - choć teraz raczej po miękkim dywanie.

Na kolejnej stronie dowiesz się, jak możesz sobie pomóc >>>

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje