Reklama

Reklama

Okłady, maści i kąpiele na bolące kolana

​Ból kolan może mieć różne przyczyny. Często powoduje go choroba zwyrodnieniowa, w której dolegliwości występują nawet, gdy odpoczywasz. Towarzyszy temu czasami poranna sztywność stawu. Ból może wynikać również ze stanu zapalnego spowodowanego np. długotrwałym obciążeniem lub chorobą reumatyczną. Wtedy kolano dokucza przy każdym kroku, jest opuchnięte,ciepłe w dotyku, a skóra wokół stawu jest zaczerwieniona. Przy stłuczeniach zaś kolano szybko puchnie i jest zaczerwienione.Sprawdź, jak sama możesz zaradzić poszczególnym dolegliwościom. Niewykluczone, że dzięki temu wizyta u lekarza nie będzie potrzebna.

Zwyrodnienie stawu

Smaruj kolano maścią rozgrzewającą, którą możesz zrobić sama: rozpuść w garnku 100 g smalcu z gęsi i przecedź przez sito. Wystudź. Gdy tłuszcz będzie lekko ciepły, wlej do niego 100 g olejku kamforowego i wymieszaj. Przelej do słoiczka. Nałóż na kolano przed pójściem spać - weź ciepły prysznic, potem lekko osusz skórę i posmaruj maścią. 

Reklama

Zrób rozgrzewający okład z soli: 50 g nasion gorczycy utrzyj z 100 g soli morskiej, dodaj oliwę z oliwek, by powstała gęsta papka. Dokładnie ją wymieszaj. Nałóż papkę na bolące kolano, owiń bandażem i zostaw okład na godzinę. Stosuj go dwa razy dziennie. Rozgrzewająco zadziała również gotowy żelowy kompres ogrzany wcześniej w wodzie o temperaturze 70ºC albo położony na kilka minut na kaloryferze. 

Codziennie wypijaj szklankę soku pomarańczowego. Ta dawka witaminy C jest niezbędna do ochrony stawu kolanowego przed zwyrodnieniem. 

Masuj bolące kolana bawełnianym woreczkiem wypełnionym grochem: Przed użyciem podgrzej go w piekarniku w 100ºC. Następnie masuj przez pięć minut okrężnymi ruchami, lekko przyciskając woreczek. Masaż powtarzaj kilka razy dziennie. 

Stan zapalny

Uwaga! Gdy stan zapalny jest w fazie ostrej - kolano jest bardzo ciepłe, opuchnięte lub masz gorączkę, nie stosuj zabiegów rozgrzewających. Trzeba wtedy ułożyć nogę wysoko i położyć na kolanie zimny okład.

Przygotuj solankową kąpiel. Wlej do wanny tyle ciepłej wody, aby móc swobodnie zanurzyć kolano. Następnie dodaj pół szklanki soli (sól gorzka lub angielska - czysty siarczek magnezu) albo soli bocheńskiej. Wymieszaj, aby sól się rozpuściła. Mocz kolano przez 20 minut. Zabieg możesz powtarzać trzy-cztery razy w tygodniu. 

Ważne! Kąpiel w solance nie jest polecana osobom chorującym na nadciśnienie, cukrzycę lub choroby serca i układu krążenia.

Pij działający przeciwzapalnie napój z imbirem. Do szklanki letniej, przegotowanej wody dodaj łyżeczkę świeżo startego korzenia imbiru, dwie łyżeczki miodu, szczyptę cynamonu. Pij napój codziennie rano na czczo przez dwa tygodnie. 

Posmaruj kolano łagodzącą pastą z kurkumy. W połowie szklanki ciepłej wody rozpuść trzy łyżki mąki pszennej, łyżkę oleju rycynowego, szczyptę kurkumy. Wymieszaj, aby uzyskać konsystencję pasty. Świeżą smaruj kolano. 

Stłuczenia

Zrób zimny kompres. Wyjmij mrożonkę z zamrażalnika, owiń w ściereczkę i przyłóż do kolana. Później rób okłady z lodu - kostki lodu owiń w folię, następnie w bawełnianą ściereczkę i przykładaj przez 5-10 minut na bolące, opuchnięte kolano, dwa-trzy razy dziennie. Uwaga, nigdy nie kładź mrożonki czy lodu bezpośrednio na skórę, bo ryzykujesz uszkodzeniem tkanki. Możesz także spryskać kolano chłodzą- cym sprayem czy sztucznym lodem w aerozolu z apteki. Dopiero gdy zejdzie opuchlizna i siniak, a kolano będzie jeszcze pobolewać, możesz je rozgrzewać.

Przykładaj liście kapusty. Weź dwa-trzy liście kapusty. Wcześniej najlepiej schłodzić je w lodówce. Delikatnie rozgnieć liście, by puściły sok (nie tłucz!). Nałóż je na kolano (warstwowo), owiń bandażem. Pozostaw na 30-45 minut. Kompresy możesz robić trzy razy dziennie, ale za każdym razem użyj świeżych liści. 

Zabezpiecz staw, usztywniając go. W tym celu owiń kolano elastycznym bandażem lub załóż elastyczną opaskę.  

Zobacz także:

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje