Reklama

Reklama

Obniżamy cholesterol

Zrobiłaś badanie krwi i jego wynik jest alarmujący? W każdej chwili możesz to poprawić. Wystarczy tylko zmienić nawyki żywieniowe.

Najgorszy jest tzw. zły cholesterol LDL, bo zatyka żyły i sprzyja rozwojowi miażdżycy, a w konsekwencji może doprowadzić do zawału lub udaru. Osobom z wysokim poziomem cholesterolu we krwi grozi także ryzyko cięższego przebiegu . Dlatego szczególnie w czasie pandemii warto zainteresować się tym problemem. Podpowiadamy, jak to zrobić.

Zadbaj o dietę

Reklama

Częściej jedz ryby niż mięso. Zaplanuj obiady na cały tydzień tak, żeby tylko 2 razy zjeść mięso, ale wyłącznie chude, jak drób bez skórki czy chudy schab. Natomiast 3 razy w tygodniu zaplanuj rybę morską (np. łosoś, dorsz, makrela), 2 razy bezmięsny obiad, np. jajecznicę na parze albo pulpet z ciecierzycy lub soczewicy.

Zamiast tłustych serów pasta z awokado lub jajek. Sery żółte i pleśniowe mają sporo nasyconych kwasów tłuszczowych, które bardzo podnoszą poziom cholesterolu, dlatego zrezygnuj z ich jedzenia. Na kanapkę możesz przygotować pastę z awokado - wystarczy je rozgnieść i doprawić sokiem z cytryny, czosnkiem, pieprzem, solą albo pastę jajeczną z gotowanych jajek, np. połączyć je z rzodkiewką, szczypiorkiem, gęstym jogurtem (zamiast majonezu).

Dosypuj siemię lniane. 2 łyżki dziennie w krótkim czasie obniżą zły cholesterol o 18 proc. Roztłuczone ziarna możesz dodać do jogurtu, twarożku, koktajlu, zupy, posypać kanapkę.

Jedz codziennie płatki owsiane lub otręby. Możesz dodać je do jogurtu, kefiru albo przygotować na śniadanie owsiankę. Sprawdzą się także jako panierka do ryby.

Zamiast białego pieczywa chleb z dużą ilością ziaren. Sięgaj po razowy, żytni, pełnoziarnisty. Najkorzystniej, by miał dodatek pestek słonecznika, dyni, siemienia lnianego, babki płesznik lub otrąb owsianych.

Pij sok z czarnej porzeczki. Wystarczy szklanka dziennie. Jedz też konfitury z tych owoców.

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje