Przejdź na stronę główną Interia.pl

Niedobrane pary

​Przywiązujesz dużą wagę do zdrowego żywienia, starasz się uzupełniać w organizmie niezbędne składniki odżywcze w postaci warzyw i owoców? Musisz wiedzieć, że niektóre połączenia warzyw i owoców z nabiałem, pieczywem czy mięsem - nie są zbyt korzystne.

By nasz organizm jak najefektywniej skorzystał z substancji odżywczych, często potrzebny jest inny składnik, który ułatwi ich przyswajanie. Tak jest np. z wapniem i witaminą D, która znacznie ułatwia i zwiększa wchłanianie wapnia. Są też takie zestawienia składników odżywczych, które sobie wzajemnie nie służą. Tak działają finyniany zawarte w pieczywie razowym, taniny obecne w herbacie (przeszkadzają w przyswajaniu żelaza), szczawiany, które w połączeniu z wapniem sprzyjają tworzeniu się kamieni w nerkach. Warto zapamiętać te niekorzystne połączenia, aby ich unikać i komponować codzienne menu tak, by organizm skorzystał z posiłków w jak największym stopniu.

Reklama

Szpinak

Kwas szczawiowy (jest obecny w takich warzywach liściastych, jak: szpinak, szczaw, botwinka, rabarbar) utrudnia wchłanianie żelaza i cynku. Nasz organizm przyswaja je z mięsa i nabiału, dlatego w jednym daniu lepiej z nimi nie łączyć tych warzyw liściastych. Zrezygnuj z tych połączeń zwłaszcza wtedy, gdy masz kłopoty z nerkami, bo sprzyjają tworzeniu się kamieni szczawianowo-wapniowych.

Jabłko i chleb razowy

Gdy jemy zbyt dużo błonnika, możemy mieć kłopoty z przyswajaniem np. żelaza, chromu, magnezu, miedzi, także niektórych witamin oraz kwasu foliowego. Może tak się stać, gdy jesz dziennie więcej niż 4 kromki chleba razowego pieczonego z nieoczyszczonych ziaren oraz kilka jabłek.

Kapusta i brokuły

Cierpisz na niedoczynność tarczycy? Uważaj na brokuły, kalafiora, brukselkę, kapustę. Zawierają one goitrogeny, które utrudniają przyswajanie jodu, tak ważnego dla tarczycy przy tym schorzeniu. Dlatego warzyw tych nie łącz z rybami morskimi i gotuj bez przykrycia (podczas gotowania goitrogeny ulatniają się).

Świeży ogórek

Askorbinaza to enzym, który występuje w świeżych ogórkach. Nie jest szkodliwy, ale neutralizuje witaminę C. Dlatego lepiej nie łączyć czerwonej papryki, pomidorów i natki pietruszki z zielonymi ogórkami, bo nasz organizm na tym nie skorzysta. Do tych warzyw lepiej dodawać ogórki kiszone lub konserwowe, zaś świeże jeść solo lub jako mizerię.

13/2016 Świat i Ludzie

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje