Reklama

Reklama

Nie pozwól, by lumbago cię złamało

Ten ból zna dwie trzecie Polaków: lumbago nie daje normalnie żyć. Jak z nim walczyć?

Nazywane też postrzałem, lumbago powoduje ostry ból w dolnej części pleców. Wiesz, że możesz mu zapobiegać?  

Skąd wziął się ten ból?

Reklama

Często lumbago to efekt nadwerężenia mięśni wokół kręgosłupa lędźwiowego lub przeciążenie stawów międzykręgowych. Pojawia się po dźwignięciu ciężaru, nagłym skręcie ciała, pochyleniu w przód, po zeskoku. Wywołują go kontuzje lub zapalenie stawów kręgosłupa. Atakuje, gdy śpisz w złej pozycji lub na kiepskim materacu. Powodem bywa ciągły stres, nadwaga, brak ruchu. Ból pleców wywołują też kamica nerkowa, zapalenie jelit.

Co zrobić, gdy boli?

Nie zalegaj w  łóżku! Choć lumbago utrudnia aktywność, pozostawanie w  bezruchu nie pomaga w łagodzeniu dolegliwości!

 Stosuj rozgrzewające kompresy, kąpiele - rozluźnią napięte mięśnie. 

Leż na plecach z nogami zgiętymi w kolanach, biodrach i stopami na podłodze. Pod kolana podłóż poduszkę, drugą pod głowę i bark. 

Dobrze rozciągniesz mięśnie, gdy położysz się na boku w pozycji embrionalnej, obejmując rękoma kolana przygięte do klatki piersiowej, z jedną poduszką pod głową, drugą pod pośladkiem.

Jak uniknąć bólu

Śpij na materacu dopasowanym do masy ciała. I za miękki, i za twardy może wywoływać ból. 

  • Siedząc, trzymaj stopy wygodnie na podłodze, podpierając lędźwiowy odcinek kręgosłupa. 

  • Podnoś ciężary z podłogi zawsze na ugiętych nogach, zachowując prosty kręgosłup.

  • Ruszaj się - odpowiednio dawkowany do wieku i kondycji ruch to najlepszy sposób zapobiegania bólom kręgosłupa i ich nawrotom.

  • Przynajmniej spaceruj! Ćwicz na brzuchu, podpierając się na przedramionach - powoli unoś głowę, patrząc w przód, wytrzymaj 5 sekund, po czym stopniowo opuszczaj, patrząc w podłogę. Powtórz dziesięć razy. 

  • Stań zdrowym bokiem pół metra od ściany, oprzyj się o nią barkiem, spróbuj docisnąć do niej biodro. Powtórz dziesięć razy.

  • Zwalczaj stres, tańcząc, medytując, chodząc na masaże, do spa. 

  • Pływaj, ćwicz jogę lub pilates - wzmacniają mięśnie pleców. 

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje