Przejdź na stronę główną Interia.pl

Nie oddawaj kolacji wrogowi!

Wokół wieczornego posiłku narosło sporo mitów. Wiele osób twierdzi, że to właśnie późnym kolacjom zawdzięczamy dodatkowe kilogramy. Inni posuwają się do twierdzenia, że najlepiej w ogóle z nich zrezygnować. A jaka naprawdę powinna być idealna kolacja i czy w ogóle jej potrzebujemy?

Iza Grelowska, Styl.pl: Ostatnio znalazłam w internecie zdjęcie pingwina z podpisem "jaskółka, która jadła po 18.00". Czy rzeczywiście nie powinno się jeść po 18.00? Czy to grozi nadwagą?

Reklama

Renata Przybyłowicz, dietetyk: - Tak naprawdę pora kolacji powinna zależeć od pory pójścia spać. W dzisiejszych czasach raczej rzadko zdarza się, by ktoś kładł się spać tak wcześnie, by ostatni posiłek jeść o godzinie 18. Chyba że faktycznie ktoś kładzie się spać o godzinie 21 czy 22, wtedy godzina 18 na kolację będzie odpowiednia.

- Moim zdaniem, ideałem jest zjedzenie ostatniego posiłku 2,5-3,5 godziny przed snem. Jeśli posiłek zjemy zbyt wcześnie, może pojawić się uczucie głodu i co gorsza wieczorne podjadanie. Zazwyczaj w takiej sytuacji sięgamy po szybkie przekąski - pieczywo, kabanosa, paluszki, kawałek sera, czy słodycze - co może skutkować nabieraniem dodatkowych kilogramów.

"Kolację oddaj wrogowi" - głosi stare powiedzenie. Czy dietetycy uważają je za słuszne?

- Nawet podczas snu nasz organizm potrzebuje energii, chociażby do pracy narządów wewnętrznych, dlatego więc rezygnacja z kolacji - podobnie jak i ze śniadania - może w znaczącym stopniu spowalniać metabolizm. Kolacja rzeczywiście może mieć wpływ na przyrost masy ciała, kluczowe jest jednak to, co znajdzie się w wieczornym menu.

Jakich produktów powinniśmy unikać wieczorem?

- Na kolację nie powinno się jadać potraw tłustych, ciężkostrawnych, smażonych. Przed snem zrezygnujmy też z owoców - zawierają one cukier i mają wyższy indeks glikemiczny np. niż warzywa, przez co dają uczucie sytości na krótszy czas. Przyczyną dodatkowych kilogramów mogą być też napoje - zarówno te gotowe, jak i słodzona herbata.  

Jak powinna wyglądać idealna kolacja?

- Idealna kolacja powinna składać się w głównej mierze z warzyw o niskim indeksie glikemicznym, porcji białka, oraz - w zależności od naszej aktywności fizycznej w ciągu dnia - odpowiedniego dodatku węglowodanów złożonych. Dobrym wyborem na kolacje będzie więc białe mięso, twaróg, serek wiejski, jajka, ryby, sałatka czy porcja zupy krem z warzyw. Jeśli chodzi o węglowodany złożone to najlepszym wyborem będą: ciemne pieczywo, grube kasze, czy makaron razowy - ale pamiętajmy, by nie przesadzić z ich ilością, jeśli zależy nam na utrzymaniu szczupłej sylwetki.


Dietetyk mgr Renata Przybyłowicz (Serwońska). Absolwentka Wydziału Humanistyki i Zdrowia Małopolskiej Wyższej Szkoły w Krakowie oraz Akademii Wychowania Fizycznego w Krakowie. Uczestniczka licznych kursów i konferencji naukowych dotyczących  żywienia. Od 4 lat pracuje jako dietetyk w Centrach Dietetycznych Naturhouse w Krakowie.


Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje