Reklama

Reklama

Przejdź na stronę główną Interia.pl

Najpopularniejsze zajęcia fitness dla kobiet i nie tylko

Utrzymanie ładnej figury, zdrowego poziomu aktywności fizycznej i dobrego samopoczucia może oznaczać dla każdego coś zupełnie odmiennego. Niektórzy lubią pływać, biegać czy jeździć na rowerze.

Podczas gdy inni spędzają swoje godziny na siłowni, w studiu jogi czy zajęciach z wodnego aerobiku. Każda forma ćwiczeń jest dobra, o ile wykonujemy ją prawidłowo i regularnie, dbając o wszystkie partie mięśni naszego ciała. Pod ogólnym pojęciem fitnessu znajdzie się więc wiele zajęć, pośród których każdy znajdzie coś dla siebie. Jakie zajęcia fitness są obecnie najpopularniejsze zarówno wśród pań, jak i panów?

Fitness nie tylko dla pań - podstawowe rodzaje zajęć dla każdego

Reklama

Bycie fit to dziś już nie tylko domena kobiet, a same zajęcia fitness nie muszą kojarzyć się już wyłącznie z aerobikiem, jogą czy pilatesem. Mianem fitnessu określa się różne formy ćwiczeń, które ze względu na główny cel treningu można przyporządkować do czterech głównych kategorii:

  • zajęć cardio, poprawiających wydolność fizyczną i wzmacniających kondycję (np. aerobik, step, spinning),
  • zajęć "muscle" skupionych na kształtowaniu sylwetki i budowaniu masy mięśniowej (np. body building, TRX czy ABT),
  • zajęć mieszanych, ogólnorozwojowych, łączących wzmacniane wytrzymałości i kondycji z budową sylwetki (np. crossfit),
  • zajęć relaksacyjnych, rozciągających, które skupiają się na wyciszeniu, odpoczynku mięśni i poprawie ogólnej elastyczności ciała (np. joga, stretching).


Jak przekonuje Christina Erös, testerka Addnature.pl - Warto wybrać odpowiednią odzież dobraną do konkretnych ćwiczeń, np. do jogi.

Każda z powyższych form może być dedykowana zarówno dla panów, jak i pań, a skuteczne łączenie ich ze sobą na przestrzeni tygodnia czy miesiąca pozwala na stworzenie indywidualnego, skupionego na pełnym rozwoju ciała i umysłu treningu fitness.

Najpopularniejsze zajęcia fitness dla kobiet (i nie tylko)

Aerobik

To zajęcia wykorzystujące układ choreograficzny oparty na różnym stopniu intensywności ćwiczeń dopasowanych zależnie od stopnia zaawansowania grupy i rodzaju zajęć. Standardowo można spotkać się z zajęciami "low impact" o małej intensywności ćwiczeń, "hi impact" o wysokiej dynamice i intensywności ćwiczeń, oraz "hi-lo", czyli mieszance obydwu. W przypadku aerobiku głównym celem jest pobudzenie układu sercowo-naczyniowego i koordynacji i w formie "low impact", ze względu na brak ćwiczeń w podskokach, aerobik jest dobrą formą wysiłku dla osób z nadwagą czy problemami ze stawami.

Step

To kolejna forma zajęć choreograficznych średniej lub wysokiej intensywności, tym razem wykorzystująca stopnie o wysokości 10-25 cm jako urozmaicenie i dodatkowe utrudnienie ćwiczeń. Step to przede wszystkim szansa na pobudzenie krążenia i zaangażowanie do pracy mięśni dolnych partii ciała. Jeśli chcesz zaangażować do pracy także górę i wykorzystać step jako trening przed inną formą sportu, wprowadź do choreografii ciężarki trzymane w rękach podczas ćwiczeń.

Aqua fitness

Czyli ogólne określenie ćwiczeń wykonywanych w wodzie to technika popularna przede wszystkim wśród osób z problemami z kręgosłupem, stawami czy kolanami. Zajęcia aqua fitnessu mogą przybrać charakter klasycznego aerobiku, ale także łączyć go z różnymi ćwiczeniami wzmacniającymi, chodzeniem czy joggingiem pod wodą. Najważniejsze, by dobrze się bawić i trenować mięśnie bez nadmiernego obciążania stawów. Co ważne, aqua fitness nie wymaga od ćwiczących zdolności pływania - wystarczy dobry strój kąpielowy i chęci do zabawy, bo wszystkie ćwiczenia odbywają się w zanurzeniu od pasa w dół.

Crossfit

to zdecydowanie nowsza forma treningu fitness charakteryzująca się stosunkowo krótkim czasem trwania i dużą intensywnością ćwiczeń. W ramach zajęć crossfit ćwiczący muszą wykonać jak najwięcej powtórzeń danego ćwiczenia w kilku seriach przeplatanych jedynie krótkimi przerwami. Crossfit to zdecydowanie zajęcia ogólnorozwojowe, na których warto przygotować się na intensywną pracę, wysiłek i pocenie się. Warto zaopatrzyć się na tą okazję w dobre buty oraz oddychającą, niezbyt obcisłą ale też nie za luźną odzież sportową (szukaj w dobrych sklepach sportowych). Paniom przyda się tu także solidny stanik sportowy, który utrzyma piersi bezpiecznie nawet przy wyskokach w górę.

Spining

To już ostatnia pozycja w naszym zestawieniu, przygotowana z myślą o osobach wybierających na siłowni głównie rower stacjonarny. Zajęcia ze spinningu skupiają się na jeździe na rowerze w rytm muzyki, w tempie i przy obciążeniu dyktowanym przez lidera grupy. Podczas zajęć spinningu można liczyć na symulację jazdy pod górkę, spokojnej jazdy po płaskiej szosie czy szybkich odcinków sprinterskich, podczas których można porządnie się zmęczyć. Spinning to doskonałe zajęcia dla pań i panów potrzebujących utrzymać formę kolarską pomiędzy sezonami.

Fitness jest tak różnorodną dziedziną aktywności fizycznej, że choć często kojarzony wyłącznie z aerobikiem, w rzeczywistości z powodzeniem sprawdzi się jako główny trening zarówno dla kobiet jak i mężczyzn. Niezależnie od wieku, kondycji fizycznej czy problemów zdrowotnych, warto znaleźć dla swojego organizmu czas na nieco zwiększony wysiłek. Wystarczy dobra odzież sportowa i wybór właściwych zajęć, a fitness i zdrowy tryb życia staną się ulubioną częścią Twojego dnia!

Dowiedz się więcej na temat: Fitness | crossfit

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje