Przejdź na stronę główną Interia.pl

Najlepsze drugie śniadanie

​Jeśli chcesz, aby twoje dziecko dobrze się uczyło, nie może być głodne (będzie miało problemy z zapamiętaniem materiału), ale też nie może jeść za dużo (nie skupi się na lekcjach).

Uczniowie potrzebują węglowodanów (dają energię), wapnia, żelaza, cynku, witamin z grupy B i kwasów tłuszczowych (głównie omega-3). Powinni więc spożywać produkty zbożowe i mleczne oraz owoce i warzywa. Badania dowodzą, że niedobór witamin z grupy B i żelaza powoduje u dzieci drażliwość, nerwowość, a nawet depresję.

Reklama

Uczniowie, którzy objadają się fast foodami i wysoko przetworzoną żywnością, osiągają gorsze wyniki w nauce. Dlatego nigdy nie wypuszczaj dziecka z domu bez śniadania i zadbaj, aby w szkole też zjadło pożywny posiłek. Na drugie śniadanie przygotuj kanapki z serem (żółtym albo twarożkiem), wędliną i warzywami, np. z pomidorem, sałatą, szczypiorkiem, ogórkiem lub rzodkiewką.

Dla odmiany możesz dać pastę rybną, wędzonego łososia, tuńczyka, jajka na twardo albo pastę jajeczną. Pieczywo wybieraj gruboziarniste. Jeśli twoje dziecko go nie znosi, dawaj mu je zamiennie z białym. Takie kanapki dostarczą węglowodanów (pieczywo), wapnia (ser), witamin z grupy B i żelaza (wędliny) oraz kwasów tłuszczowych (ryby). Pamiętaj o owocach - dostarczą witamin, energii i składników mineralnych.

Dzieci uwielbiają coś przegryzać. Oducz je jednak jedzenia chipsów. W zamian zaproponuj niesolone orzechy (np. włoskie, nerkowce, pistacje albo migdały), pestki słonecznika lub dyni, suszone owoce, ewentualnie baton z musli. Taka przekąska to ogromna porcja żelaza i witamin z grupy B. Do picia najlepsza jest woda, ale dzieci najczęściej jej nie lubią.

Zapakuj więc kartonik soku owocowego lub warzywnego (może być wzbogacony witaminami), ewentualnie mrożoną herbatę (ale lepiej przygotuj ją sama, bo te dostępne w sklepach mają często zbyt dużo cukru). Aby dzieci chętniej sięgały po drugie śniadanie przygotowane w domu, podaj je w oryginalny sposób.

Pakuj np. w kolorowe pudełka ozdobione bohaterami ulubionych kreskówek albo owijaj w fantazyjny papier. Staraj się też urozmaicać jadłospis, bo nawet najpyszniejsza kanapka, ale taka sama jedzona każdego dnia, potrafi nieźle znudzić.

Owoce i warzywa na szóstkę z plusem

Są zdrowe i bogate w witaminy oraz minerały. Uczeń powinien je jadać każdego dnia.

1. Maliny: Pięknie pachną i znakomicie smakują. Garstka malin pokryje dobowe zapotrzebowanie na wit. C, dostarczy też sporo witamin z grupy B (zwłaszcza B1, B2, B6 i B9). Z kolei potas, magnez, wapń i żelazo spowodują, że dziecko nie będzie nerwusem.
2. Jabłka: Są nieocenione w diecie ucznia, bo dzięki sporej dawce wit. C wzmacniają układ odpornościowy. Jednak witaminy najwięcej jest pod skórką, dlatego zadbaj, aby dziecko zjadło cały owoc (możesz go pokroić w ósemki i każdą część, aby nie ciemniała, owinąć w folię aluminiową).
3. Papryka: To prawdziwa rekordzistka! Ma sporo witamin z grupy B, a C jest w niej pięciokrotnie więcej, niż w cytrynie. Zawiera też dużo wapnia, potasu, żelaza i magnezu. Poprawia ogólne samopoczucie, wzmacnia układ nerwowy, a także kości i mięśnie.
4. Banany: Dzieci chętnie je zjadają, bo są słodkie. Zapewniają szybki zastrzyk energii. Są też dobrym źródłem witamin z grupy B, potrzebnych do wytwarzania energii. Mają sporo magnezu, który wpływa na mózg, oraz potasu, regulującego funkcjonowanie układu nerwowego.

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje