Reklama

Reklama

Masło, mix czy margaryna?

Coraz trudniej ci zorientować się, co naprawdę jest masłem, a co, mimo kuszącej nazwy, tylko je udaje? A może warto smarować chleb miksem? Oto opinie naszych ekspertów.

Pajda chleba z grubą warstwą masła to wyzwanie nawet dla zdrowej wątroby. Woli ona tłuszcze roślinne, korzystniejsze również dla naczyń krwionośnych i serca. Ale czy każda margaryna zapewni Ci zdrowie? Sprawa nie jest tak prosta. Oto co warto wiedzieć na ten temat.

Co zamiast masła?

Reklama

Hummus - pasta z ciecierzycy. Dobre źródło odżywczego białka i błonnika. Dostarcza witaminy C, kwasu foliowego oraz witaminy B6.

Masło orzechowe. Zawiera kwas oleinowy, dużo potasu, magnezu, błonnika, witaminy E oraz białko. Opóźnia starzenie się i zapobiega miażdżycy naczyń krwionośnych. Ma jednak bardzo dużo kalorii i można je jeść tylko w niewielkich ilościach.

Awokado. Ma w składzie kwasy omega-3, witaminy E,C, B i A oraz luteinę, likopen, hamujące starzenie się komórek i zapobiegające nowotworom. Obniża cholesterol. Doskonale rozsmarowuje się na pieczywie.

1. Masło extra - tak, śmietankowe - nie


Prawdziwe masło powinno zawierać ponad 80 proc. tłuszczu krowiego. Wybieraj "masło extra" (napis "osełka extra" nie świadczy o tym, że kupujesz masło). Robi się je ze śmietany ukwaszonej, pasteryzowanej (śmietankowe z nieukwaszonej szybciej jełczeje). Masło extra ma 3 razy mniej laktozy (0,6 proc.).

2. Uważaj na miksy


To mieszanki masła i innych tłuszczów. Producenci dodają do nich niekiedy tanie margaryny, obfitujące w tłuszcze utwardzane. Miksy te nie są więc zalecane. Wystrzegaj się zwłaszcza tych z olejem palmowym.

3. Jaka margaryna zdrowa?


Osoby unikające masła mogą spożywać margaryny z nieutwardzanym tłuszczem roślinnym. Najwyższą jakość mają droższe margaryny bogate w witaminę E i sterole, dzięki którym możesz o 15 proc. obniżyć cholesterol (Benecol, Flora pro activ, Optima cardio). Nie są one jednak zalecane dla kobiet w ciąży, karmiących mam i małych dzieci.

4. Dla żołądkowców


Osobom z niestrawnością i refluksem eksperci zalecają masło (w małej ilości), nie zaś miksy czy margaryny, z uwagi na sztuczne dodatki. Masło jest źródłem dobrze przyswajalnych witamin A, D oraz E, a także ważnych dla zdrowia kwasów, linolowego (CLA) i masłowego, zapobiegających procesom nowotworowym. Jednak unikaj masła, jeśli masz zdiagnozowane nadciśnienie lub miażdżycę.

5. Masło klarowane


Nie jełczeje, ma zatem długi okres przydatności do spożycia. Warto na nim smażyć mięso czy ryby, bo nie pali się nawet w temp. 230º Celsjusza (gdy smażysz na zwykłym maśle, łatwo powstają toksyczne związki). Możesz je zrobić w domu, wolno podgrzewając zwykłe masło. Usuń pianę i szumowiny, masło zlej do słoików i wstaw do lodówki (trwałość - 3 miesiące).

6. Domowe ubijanie


Eko-masło możesz szybko zrobić na bazie śmietanki z tłustego mleka dobrej jakości. Ukwaś mleko, zbierz śmietanę, a następnie ubijaj ją w mikserze, aż oddzieli się maślanka. Zlej ją, a masło włóż do pojemnika i schłodź. Jedz tylko świeże, bo w wysokiej temperaturze traci witaminy i cenne kwasy tłuszczowe. Eko-masło kupisz też w sklepie ze zdrową żywnością.

Pamiętaj!
Młode, szczupłe i zdrowe osoby mogą pozwolić sobie na większą ilość tłuszczów zwierzęcych. Ich trawienie pogarsza się jednak po 50. roku życia. Skutkiem są wzdęcia i kamica żółciowa.

Zobacz również:

Jak wybrać dobre masło?


Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje