Reklama

Reklama

Przejdź na stronę główną Interia.pl

Kuchnia Pięciu Przemian

Kuchnia Pięciu Przemian to chiński sposób na szczupłą sylwetkę, wewnętrzną równowagę i zdrowie praktykowany od tysiącleci.

Kuchnia Pięciu Przemian to nie tylko zasady przyrządzania posiłków, ale cała filozofia życiowa. Jej stosowanie nie jest proste, ale przynosi pozytywne skutki dla zdrowia i figury.

Dawno temu w Chinach

Reklama

Legenda dotycząca tego sposobu gotowania sięga 5 tys. lat wstecz. Starożytni chińscy taoiści uważali, że Wszechświat zmienia się według zasad Pięciu Przemian - od galaktyk aż po najmniejszy przejaw życia w przyrodzie, także człowiek podlega tym prawom. Każdy organizm podlega naturalnemu procesowi życia składającemu się z kilku cyklów: narodzin i rozwoju, apogeum rozwoju, dojrzałości, starości i kurczenia się oraz zaniku i będącego odpoczynkiem i zbieraniem sił do ponownych narodzin.

Cykl Pięciu Przemian dzieli się na:

Przemianę Drzewa - narodziny i rozwój - odpowiada wiośnie i smakowi kwaśnemu - pszenica, natka pietruszki, melisa, kiszone ogórki, truskawki, pomidory

Przemianę Ognia - apogeum rozwoju - lato i smak gorzki - żyto, wrząca woda, herbata, kakao, wino, piwo, suszone grzyby, kozie mleko, sałata

Przemianę Ziemi - dojrzewanie - późne lato i smak słodki - kasza jaglana, kukurydza, sezam, groch, masło, jaja, cynamon, słodka papryka, marchew, ziemniaki, buraki, ogórki, szpinak

Przemianę Metalu - kurczenie się i starzenie - jesień i smak ostry - ryż, jęczmień, owies, ostra papryka, ziele angielskie, cebula, kapusta, korzeń pietruszki, rzodkiewka, szczypior

Przemianę Wody - zanik - zima i smak słony - woda źródlana i mineralna, fasola, soja, sól, sery pleśniowe, algi.

Kiedy podczas gotowania naśladujemy cykl Pięciu Przemian włączamy się w cykl rządzącej światem energii. Jej zgodność na wielu poziomach powoduje zachowanie energii i równowagi.

Jak gotować według Pięciu Przemian

Metoda gotowania według Pięciu Przemian polega na dodawaniu do potrawy produktów w kolejności zmieniających się pór roku w cyklu odżywczym - składniki dodajemy więc do potraw w kolejności ich występowania w cyklu przemian, nigdy wszystkie naraz. Gotowanie możemy zacząć od dowolnej przemiany i na dowolnej skończyć, ważne, by do potraw dodawać przynajmniej trzy produkty w odpowiedniej kolejności smaków. Potrawę komponujemy stopniowo.

Metodę takiego gotowania możemy zastosować w każdej diecie i kuchni regionalnej, stosując w niej mięso lub przyrządzając potrawy wegetariańskie.

Wiosenne przepisy Pięciu Przemian

Zupa z ryżem i suszonymi pomidorami

Składniki: O- 2 l. wrzątku, 1 liść laurowy, 1 liść świeżego lubczyku, 1 garstka świeżego majeranku, 1 garstka świeżego tymianku. Z - 1 łyżka masła, 4 ziemniaki, kilka pieczarek, 1 słodka surowa papryka, 1 łyżeczka sproszkowanej słodkiej papryki. M - ½ szklanki ryżu, 1 cebula, 1 ząbek czosnku, 2 ziarenka ziela angielskiego, 1 gałązka świeżego rozmarynu, szczypta czarnego pieprzu. W - sól. D - kilka suszonych pomidorów. ) - 1 łyżeczka koprku.

Zagotować wodę. Dodawać składniki w podawanej kolejności. Posypać koperkiem.

Sałatka z kukurydzą i sałatą

Składniki: Sos: Z- 2 łyżki oliwy, M - 1 ząbek czosnku, W - sól, D - 1 łyżeczka soku z cytryny. Skąładniki sałatki: D - 2 pomidory, O- ½ dużej sałaty, ½ pęczka koperku, Z - 1 szklanka ugotowanej kukurydzy, 10 dag twardego sera mozarella, M - 1 cebula.

Sos: do oliwy dodać posiekany czosnek, sól, sok z cytryny. Wymieszać na gładką masę. Dodać sparzone i obrane ze skórki pomidory, sałatę, pokrojony koperek, kukurydzę, ser mozarella pokrojony w kostkę, cebulę pokrojoną w piórka. Wszystko delikatnie wymieszać.

Naleśniki z pieczarkami i papryką

Składniki: Naleśniki: Z - 3 całe jajka, 1 łyżka oliwy, ½ l słodkiej śmietany, ok.30 dag mąki. M - szczypta imbiru. W - sól. Farsz: O - niewielka ilość wrzątku, 1 liść laurowy, ½ łyżeczki tymianku. Z - 1 łyżka oliwy, 1 łyżeczka czerwonej sproszkowanej papryki, 1 surowa słodka czerwona papryka, 30 dag pieczarek. M- 1 cebula, 1 ząbek czosnku, kilka liści świeżej bazylii, 1 gałązka rozmarynu, szczypta ostrej papryki, szczypta pieprzu. W - sól, garść czarnych oliwek.

D - 1 łyżeczka przecieru pomidorowego.

Ciasto powinno mieć konsystencję gęstej śmietany.

Do niewielkiej ilości wrzątku dodać liść laurowy, tymianek, sproszkowaną paprykę. Dodać zeszkloną na oliwie, pokrojoną paprykę i pieczarki, posiekaną cebulę i czosnek, bazylię i rozmaryn.

Dodać szczyptę ostrej papryki, pieprz, sól, czarne oliwki, przecier pomidorowy. Wszystko razem dusić przez chwilę.

Na naleśniki ułożyć liście sałaty i plasterki żółtego sera. Na to położyć duszone pieczarki z papryką. Naleśniki zwinąć i zapiec w piekarniku przez kilka minut.

Pasta ze szparagów

Składniki: O - wrzątek, 1 łyżka koperku. Z - ½ pęczka zielonych szparagów,  2 łyżki oliwy, 1 łyżka majonezu, 50 g orzeszków piniowych. M - 1 ząbek czosnku, kilka liści świeżej bazylii, 1 gałązka świeżego rozmarynu. W - 40 g parmezanu, sól. D - 2 listki melisy.

Szparagi wrzucić do wrzątku, gotować 5 min, odcedzić i ostudzić. Do  salaterki wsypać posiekany koperek, dodać pokrojone , ugotowane szparagi, oliwę , majonez, orzeszki piniowe, posiekany czosnek, bazylię i rozmaryn, dodać starty parmezan, sól, melisę. Wszystkie składniki zmiksować na gładką masę. Podawać do chleba.

Przepisy pochodzą z książki Anny Czelaj "Wiosna w kuchni Pięciu Przemian"

Dowiedz się więcej na temat: pięć przemian | kuchnia chińska | diety | gotowanie | ryż

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Dziś w Interii

Raporty specjalne

Rekomendacje