Reklama

Reklama

Przejdź na stronę główną Interia.pl

Królowa soczewica

W Nowy Rok Włosi i Węgrzy jedzą soczewicę czerwona i żółtą, wierzą bowiem, że przyniesie im szczęście i obfitość. My jedzmy ją przez cały rok, bo z pewnością da nam zdrowie.

Popisową zupą aktorki, jurorki i osobowości telewizyjnej Małgorzaty Foremniak jest aromatyczna zupa z soczewicy z dodatkiem pokrojonej w kostkę dyni, marchwi, selera, pomidorów i natki pietruszki. "Foremka", jak pieszczotliwie nazywają ją przyjaciele, dba o linię i zdrowe odżywianie, gotuje z pasją, najczęściej według zasad chińskiej kuchni pięciu przemian. Zupę z soczewicy z dodatkiem nasion kolendry, suszonego tymianku i roztartego czosnku poleca zimą i wczesną wiosną - jako danie jednogarnkowe, bo syci i mocno rozgrzewa organizm, dając energię i siłę na długo. 

Reklama

Soczewica bogata w białko, znana ludzkości od 13 tysięcy lat, znów jest na topie. Z pewnością dlatego, że jest świetną alternatywą dla mięsa - a przypomnę, że Światowa Organizacja Zdrowia od lat namawia mieszkańców krajów rozwiniętych do ograniczenia spożycia mięsa, zwłaszcza czerwonego, czyli wieprzowiny i wołowiny, do zaledwie pół kilograma tygodniowo. Mięso w dużych ilościach, szczególnie to tłuste, zdrowe nie jest. Powinniśmy jeść w zamian więcej warzyw, także tych strączkowych. Wiele kobiet bez problemu jest w stanie tych zaleceń przestrzegać, ale mężczyźni kręcą nosem: mamy jeść same roślinki? Zgoda, same warzywa nie wystarczą, wiem, bo w domu mam syna w wieku poborowym, który ma wielkie możliwości, jeśli chodzi o tempo zapełniania żołądka.

Ale soczewica, podobnie jak inne strączkowe, ma to do siebie, że dostarcza porządną porcję białka (suche ziarno może mieć w 100 gramach nawet 25 gramów białka, to bardzo dużo). Jednocześnie zawiera wszystkie charakterystyczne dla warzyw dobroczynne składniki. Jakie? Błonnik pokarmowy wspomagający perystaltykę jelit, zabezpieczający przed rakiem jelita grubego. Witaminy niemal od A do Z, bo A, D, E, K oraz witaminy z grupy B. Do tego składniki mineralne: wapń, żelazo, potas, cynk i miedź. Sporą dawkę kwasu foliowego zalecanego przede wszystkim kobietom w ciąży, ale także wszystkim pracującym umysłowo.

Badania kanadyjskich naukowców pokazały, że jedzenie roślin strączkowych znacznie obniża poziom złego cholesterolu (LDL) we krwi, co ma znaczenie dla osób ze skłonnościami do miażdżycy, dla cukrzyków i otyłych. Ponadto soczewica, jak inne strączkowe, ma niski indeks glikemiczny, jest bardzo powoli przyswajana przez organizm i dzięki temu obniża ilość wchłanianego przez nas tłuszczu. Naukowcy w soczewicy odkryli też taniny, które nadają roślinom lekko cierpki smak. Mają je w sobie herbata, granaty, czerwone wino, żurawina. 

Taniny chronią nas przed chorobami nowotworowymi, a także na przykład przed próchnicą, bo działają antybakteryjnie i są w stanie modyfikować florę jamy ustnej oraz jelit. Soczewica jest zdrowa, polecana niemal wszystkim - nawet małym dzieciom - lekkostrawna. Ma jeszcze jedną - z punktu widzenia kulinarnego - genialną zaletę. Można z niej zrobić niemal wszystko: zupę, kotlety, pastę do kanapek, pasztet, nadzienie do pierogów, sałatkę, a nawet - po zmieleniu na mąkę - ciasto i ciasteczka. Ba, z powodzeniem zastąpi makaron czy ziemniaki jako dodatek do ryb czy warzyw. Wsypana do zupy zagęści ją i będzie udawać ryż albo kluski. Tylko uwaga - jeśli posolimy ją na początku gotowania, ziarna stwardnieją. 

Mało popularna w Polsce, jest doceniana na wielu kontynentach. Jedzą ją Hindusi, Kanadyjczycy, mieszkańcy Bliskiego Wschodu i Amerykanie. My też nauczmy się po nią często sięgać, wyjdzie nam to tylko na zdrowie. 

Jaką wybrać ? 

Czerwona 
Słodka, lekko orzechowa. Ma mnóstwo beta-karotenu, który korzystnie wpływa na skórę i wzrok. Najlepiej sprawdza się w zupach, farszach i pastach. Szybko się rozgotowuje (10-15 minut). 

Zielona 
Dość twarda, lekko pieprzna, zawsze pozostaje krucha. Idealna do sałatek. Ma najwięcej kwasu foliowego potrzebnego kobietom w ciąży. 

Żółta
Jest popularna w Indiach, gdzie przygotowuje się z niej aromatyczną potrawę dal, a także curry. 

Brązowa
Ma lekko ziemisty smak. Dobra do pasztetów i kotletów. Ze wszystkich odmian zawiera najwięcej przeciwutleniaczy chroniących przed rakiem.

Katarzyna Bosacka

PANI 03/2018

Zobacz także:

Dowiedz się więcej na temat: soczewica | Katarzyna Bosacka | cholesterol | Styl.pl

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje