Reklama

Reklama

Przejdź na stronę główną Interia.pl

Kolorowe warzywa i owoce. Co leczą?

​Czerwienie i żółcienie działają pobudzająco, a odcienie niebieskiego i zielenie uspokajają. Każda barwa w pokarmie to pewna substancja chemiczna o określonym działaniu.

Czerwone

Usprawniają pracę serca: pomidory, buraki, czerwona papryka, maliny, czereśnie, wiśnie, truskawki, arbuz. Zawierają likopen chroniący przed zawałem, miażdżycą i obniżający ciśnienie krwi oraz poziom cholesterolu. Zawierają potas regulujący rytm serca i stabilizujący ciśnienie krwi. Aby go najwięcej czerpać, jedz surowe warzywa i owoce. Uwaga! Przed zjedzeniem opłucz je krótko pod bieżącą wodą. Nie namaczaj. 

Zielone

Reklama

Wspomagają wątrobę: sałata, szpinak, brokuł, jarmuż, natka pietruszki, agrest, kiwi, awokado. Mają chlorofil oczyszczający organizm z toksyn, metali ciężkich i bakterii. Wspiera on funkcjonowanie wątroby i reguluje pracę jelit. Aby zachować chlorofil, gotuj i duś warzywa krótko. Wkładaj je do już gotującej się wody. 

Żółte i pomarańczowe

Korzystne dla oczu: marchewka, dynia, papryka, cytrusy, brzoskwinie, morele, ananas. Mają sporo beta-karotenu, który przetwarzany jest w organizmie na witaminę A. Chroni oczy przed niedowidzeniem o zmierzchu (kurzą ślepotą), zapobiega wysychaniu oczu. Luteina i zeaksantyna chronią oczy przed szkodliwym promieniowaniem UV, zwyrodnieniem plamki żółtej i zaćmą. Aby lepiej przyswoić składniki, warzywa gotuj na pół twardo i dodawaj do nich odrobinę tłuszczu, np. gotowaną marchewkę polej rozpuszczonym masłem.

Fioletowe

Zapobiegają nowotworom: bakłażan, czerwona kapusta, jagody, borówki, jeżyny, aronia, czarne porzeczki. Mają właściwości przeciwzapalne i przeciwbakteryjne. Zawarte w nich antocyjany działają antynowotworowo. Spowalniają wzrost komórek rakowych, zwłaszcza raka jelita grubego. Warzywa gotuj i piecz krótko, bo antocyjany szybko giną w wysokiej temperaturze, ale zachowują właściwości w niskiej. Dlatego mrożonki też są wartościowe.

Białe

Zwalczają wirusy i bakterie: cebula, czosnek, chrzan, por, cykoria. Dzięki allicynie działają jak naturalny antybiotyk. Sięgaj po nie podczas przeziębienia, infekcji dróg oddechowych oraz gdy chcesz wzmocnić odporność. Allicyna jest wytwarzana podczas krojenia czosnku czy cebuli. Dlatego warzywa te najlepiej zjeść zaraz po rozdrobnieniu.

Zobacz także:

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje