Reklama

Reklama

Jesteś ciągle zmęczona? Może to brak wit. B12!

Jej brak jest bardzo groźny i potrafi wyniszczyć organizm człowieka. Często prowadzi do niedokrwistości złośliwej i depresji.

O tym, jak ważna jest dla nas witamina D, każdy już wie. Ale witamina  B12, zwana kobalaminą albo czerwoną witaminą, jest równie istotna, a nie zwracamy na nią uwagi. Jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania wszystkich komórek w organizmie.

Reklama

Odgrywa ważną rolę w funkcjonowaniu układu odpornościowego i produkcji czerwonych krwinek. Ma ogromny wpływ na prawidłowe działanie układu nerwowego. Gdy jest jej za mało, spada nasza szybkość kojarzenia faktów, zdolność uczenia się i zapamiętywania.

Zdaniem naukowców witamina B12 może chronić przed alzheimerem i chorobami psychicznymi. Jest też wsparciem w leczeniu zapalenia wątroby typu C (WZW C). Uwaga: jednym z najbardziej charakterystycznych objawów jej niedoboru  jest błyszczący i gładki język o intensywnie czerwonej barwie. Na dodatek piekący i bolący.

Dlaczego tak jej mało

Jej brak w organizmie wynika z niedostatecznego spożycia  (za mało mięsa w diecie) i złego wchłaniania. Ta druga przyczyna zwykle dotyczy osób w starszym wieku, z zaburzeniami tarczycy czy stosujących preparaty na nadkwasotę lub kobiet przyjmujących tabletki antykoncepcyjne.

Ponieważ nie każdy może i chce jeść mięso, dlatego niedobory tej witaminy najlepiej uzupełnić, suplementując ją. 250 mcg (mikrogramów) dziennie jest wystarczającą i bezpieczną dawką dla dorosłych osób. W starszym wieku dawkę należy zwiększyć do 500 mcg dziennie. W dużych niedoborach podaje się ją w formie zastrzyków.        

Objawy jej niedoboru

✔ przewlekłe osłabienie organizmu
✔ ciągłe zmęczenie  
✔ senność
✔ jadłowstręt 
✔ przesuszona i blada cera
✔ kołatanie serca
✔ osłabione czucie w palcach
✔ zaburzenia trawienia i biegunki 
✔ bóle nóg
✔ pogorszenie wzroku
✔ szumy w uszach.

IK

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Dziś w Interii

Raporty specjalne

Rekomendacje