Reklama

Reklama

Jak złagodzić objawy menopauzy?

Mimo że menopauza jest naturalnym procesem, wiąże się z nią szereg uciążliwych dolegliwości. Podpowiadamy, jak za pomocą odpowiedniej diety, złagodzić przykre objawy.

Podczas przekwitania stopniowo zanika menstruacja, kobieta przechodzi w stan bezpłodności. Ten moment występuje między 45. a 55. rokiem życia. Z powodu mniejszej produkcji estrogenów w organizmie zachodzą zmiany, które mogą dawać nieprzyjemne dolegliwości. Są to m.in. uczucie osłabienia, drażliwość, chwiejność emocjonalna, palpitacje serca, poty, zaburzenia snu, uderzenia gorąca, drżenia, problemy z kośćmi. Lekarze często zalecają hormonalną terapię zastępczą, by zniwelować te objawy, ale istnieje też wiele naturalnych metod ich łagodzenia. 

Na kołatanie serca i wahania nastroju

  • Pieprzyca peruwiańska, zwana macą, zawiera substancje, które zapobiegają chwiejności emocjonalnej, eliminują napady gorąca, wzmacniają kości i opóźniają procesy starzenia. Używaj co dzień po 2 łyżeczki sproszkowanego zioła - posypuj kanapki albo zupy i potrawy tuż po ugotowaniu.

  • Koniczyna czerwona to źródło roślinnych hormonów - fitoestrogenów, dzięki którym zmniejsza niepokój, nerwowość czy kołatanie serca. Przez 3 miesiące pij codziennie napar z łyżeczki kwiatów zalanych szklanką wrzątku.

Gdy występują napady gorąca

  • Soja i siemię lniane - zawarte w nich fitoestrogeny niwelują uderzenia gorąca, drażliwość czy wysuszenie śluzówek. Sporządzaj z soi zupy, dania obiadowe, sięgaj po serek tofu. Siemię dodawaj do sałatek, kotletów, kanapek lub co rano łyżeczkę ziaren zaparzaj przez kwadrans w 200 ml wrzątku. 

  • Bukwica (czyściec lekarski) skutecznie hamuje napady gorąca. Łyżeczkę suszonego ziela zalej szklanką wrzątku i odstaw na 20 minut. Wypijaj 2 razy na dobę.

Reklama


Aby wzmocnić kości

  • Sok z zielonych jabłek i szpinaku jest bogaty w witaminę K i C, wapń oraz floridynę, dzięki czemu zwiększa gęstość kości. Zmiksuj 2 garście szpinaku i  2 jabłka, dodaj 200 ml wody mineralnej.  Pij na śniadanie przez 12 tygodni.

  • Sałatka z ogórków z imbirem łagodzi ból kości i wpływa na ich regenerację. Wystarczy, że zmieszasz świeżego, poszatkowanego  ogórka z kawałkiem (2 cm)  startego korzenia imbiru.

  • Twaróg z pestkami dyni - dostarcza składników niezbędnych do tworzenia się komórek kości i zapobiega ich kruszeniu. Garść zmielonych pestek wymieszaj z pełnotłustym twarogiem, możesz dodać łyżkę jogurtu. Jedz pastę na śniadanie przez 6 tygodni. 

Poprawa pamięci i koncentracji

  • Jagody goi to doskonałe źródło antyoksydantów, witamin i mikroelementów, które poprawiają zdolność koncentracji i szybkość procesów myślowych. Dodawaj je do jogurtów, owsianek, zup. 

  • Olej z wiesiołka reguluje układ nerwowy i wzmacnia pamięć. Spożywaj po łyżce dziennie

  • Tymianek i natka pietruszki zawierają apigeninę, która wzmacnia funkcje mózgu. Smaruj pieczywo pastą z 2 łyżek ziół i oliwy z oliwek


Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje