Reklama

Reklama

Jak zadbać o zdrowe kości?

Z wiekiem zmniejsza się w nich zawartość substancji mineralnych. Stają się coraz słabsze.

Zrzeszotnienie kości, czyli osteoporoza, to jedno z najczęstszych schorzeń układu kostnego. Ryzyko zapadnięcia na nie rośnie wraz ze spadkiem produkcji hormonów płciowych - u kobiet w okresie okołomenopauzalnym. Choroba nie boli i rozwija się niepostrzeżenie. Większość dowiaduje się o niej przypadkiem, gdy złamie osłabioną kość, albo zdjęcie RTG wykaże popękane kręgi kręgosłupa. Dotyka osoby, których dieta nie dostarcza odpowiednich ilości wapnia, witamin D i K, o drobnym kośćcu, palące papierosy, pijące alkohol.

Reklama

Często ma podłoże genetyczne. Przyczyniają się też do niej leki sterydowe i hormonalne. W zaawansowanej formie osteoporoza powoduje zmiany w postawie ciała (jedną z nich jest tzw. "garb wdowi"), nierzadko dochodzi do samoistnych złamań. Choroba może wymagać farmakoterapii, ale istnieją też naturalne sposoby, dzięki którym wzmocnisz szkielet i unikniesz jego degradacji.

Zdrowe nawyki

Zadbaj, by jadłospis obfitował w wapń i witaminę D. Postaw więc na sery żółte, jogurty, mleko, ziarna, migdały, siemię lniane, orzechy, morele i brokuły oraz tłuste ryby, żółtka jaj, wątróbkę. Ruch jest niezbędny, by odżywić kości. Wystarczy pływanie, nordic walking czy szybki spacer.


Dowiedz się więcej na temat: osteoporoza | układ kostny

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje