Reklama

Reklama

Jak leczyć się postem

​Powstrzymywanie się od jedzenia nie jest przyjemne, jednak ma dobroczynny wpływ na zdrowie!

Z punktu widzenia lekarza post nie jest umartwianiem się, lecz... sposobem na chronienie się przed chorobami! 

1. Co to właściwie jest post?

Reklama

To zależy, jaki post. Post ścisły polega na całkowitym powstrzymaniu się od jedzenia przez kilka kolejnych dni. Dozwolone jest tylko picie napojów bezkalorycznych, takich jak woda, napary ziołowe i kawa lub herbata bez cukru i mleka. 

Post przemienny to powstrzymywanie się od jedzenia przez co najmniej połowę doby. Zazwyczaj bowiem pożywiamy się przez ponad 15 godzin dziennie - licząc nie tylko posiłki, ale i przekąski między nimi czy np. chrupanie czegoś wieczorem.

Są i głodówki okresowe, co oznacza, że utrzymujesz post np. przez jeden lub dwa dni w tygodniu, albo co drugi dzień (w pozostałe dni jesz tak jak zwykle). Jeśli całkowita rezygnacja z jedzenia to za duże wyzwanie, w dni "postne" można zjeść do 500 kcal, czyli mniej niż 25 proc. dziennego zapotrzebowania.

Jakie są zdrowotne korzyści z postu?

Wystarczy doba ścisłego postu raz w tygodniu, żeby zmniejszyć zapasy tkanki tłuszczowej przy jednoczesnym zachowaniu masy mięśniowej. To ważne dla odchudzających się, bo mięśnie spalają więcej kalorii niż tłuszcz - nawet jeśli nie pracują!

Ograniczenie czasu jedzenia do 12 godzin - albo krócej - na dobę oznacza mniejsze ryzyko chorób metabolicznych, a nawet odwrócenie ich skutków! Krócej jedząc w ciągu doby, sprzyjasz poprawie kontroli poziomu glukozy we krwi; zmniejszeniu powstawania glukozy w wątrobie; zmniejszeniu odkładania się cholesterolu w naczyniach (czyli chronisz się przed miażdżycą); obniżaniu ciśnienia; osłabieniu procesów zapalnych w tkance tłuszczowej. 

>>> Sprawdź na następnej stronie, jakie korzyści może przynieść ze sobą post <<<

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje