Przejdź na stronę główną Interia.pl

Jak jeść zdrowo przy...

...artretyzmie, wysokim cholesterolu, cukrzycy i nadciśnieniu. Sprawdźmy, jaka żywność może nam szkodzić, a jaka będzie sprzymierzeńcem w walce z chorobami.

Prawidłowa dieta może wspomóc leczenie wielu chorób. Od tego, co jemy, często zależy poprawa lub pogorszenie stanu zdrowia. Dlatego tak ważne jest, byśmy przestrzegali konkretnych zaleceń dietetycznych. Oto niektóre z nich:

Reklama

1. Zadbajmy o regularne spożywane 3-5 posiłków o stałych porach.

2. Każdy z nich powinien być niezbyt obfity tak, aby się nie przejadać.

3. Wybierajmy różne produkty, by nasze jedzenie było różnorodne i miało wartość odżywczą.

4. Codziennie i obowiązkowo w naszej diecie powinny znaleźć się produkty zbożowe, najlepiej z pełnego przemiału.

5. Każdego dnia i do każdego dania starajmy się włączać porcję warzyw i owoców, najlepiej w formie surowej lub krótko gotowanej w wodzie lub na parze.

6. Mleko i przetwory mleczne o obniżonej ilości tłuszczu powinniśmy jeść 2-3 razy dziennie.

7. Mięso i jego przetwory wystarczą nam w niewielkich ilościach. Najzdrowsze jest mięso chude np. z indyka, a 2 razy w tygodniu zjedzmy rybę morską. Ważne są też w diecie: groch, fasola i soczewica.

8. Do sałatek i surówek oraz do krótkiego smażenia stosujmy oliwę z oliwek lub olej rzepakowy. Uwaga! Oleju słonecznikowego nie używajmy do smażenia, ale jako dodatek do sałatek.

9. Ograniczmy w diecie sól, cukier i słodycze.

10. Potrawy będą zdrowsze, jeśli przygotujemy je na parze, w garnku rzymskim, upieczemy w piekarniku w folii lub udusimy albo przyrządzimy na patelni grillowej.

Artretyzm

- Pieczywo razowe? Jak najbardziej! Podobnie jak kasza gryczana, płatki owsiane i brązowy ryż. Przyda się też 5 porcji warzyw i owoców dziennie. Chorzy na zapalenie stawów potrzebują wapnia i codziennie powinni jeść 3 porcje dań mlecznych o obniżonej ilości tłuszczu, najlepiej kefir, maślankę, jogurt naturalny i chudy, biały ser.

- Zapomnijmy o czerwonym mięsie! Pamiętajmy, że zawiera ono dużo kwasu arachidonowego (omega- 6), który sprzyja stanom zapalnym stawów. Unikajmy zwłaszcza mięsa z tzw. widocznym tłuszczem np. karkówki, golonki, boczku. Rzadziej jedzmy też parówki, kiełbasę salami, pasztet, kaszankę, baleron i mielonkę. Chorym stawom nie sprzyjają również alkohol, mocna kawa i herbata. Zwiększają one braki wapnia w organizmie i zmniejszają przyswajalność białka.

Uwaga! Przeciwzapalne leki na bóle stawów, przyjmujmy po posiłkach. Zmniejszy to ryzyko działań niepożądanych na przewód pokarmowy.

Dowiedz się więcej na temat: nadciśnienie | cukrzyca | cholesterol | artretyzm | dieta | zdrowie

Reklama

Reklama