Reklama

Reklama

Jak dbać o trzustkę

Stosuj dietę bogatą w białko i zioła ułatwiające trawienie. Ogranicz smażone i tłuste dania.

Jedz więcej szpinaku!

Liście tego warzywa zawierają sekretynę, hormon, który usprawnia pracę trzustki i chroni ją przed rakiem. Listki możesz kłaść na pieczywie zamiast sałaty, dodawać do sałatek lub jeść duszone na oliwie z oliwek z czosnkiem.

Reklama

Łatwo też przygotujesz szpinakowy koktajl. Do blendera wrzuć 2 garście szpinaku i średnie jabłko pokrojone na mniejsze kawałki - ze skórką, ale pozbawione gniazda nasiennego.

Dodaj połowę banana i szczyptę cynamonu. Składniki zalej szklanką niegazowanej wody mineralnej i zmiksuj. Przygotowany napój wypij najlepiej od razu po przygotowaniu.

Zapalenie trzustki

 Zapalenie trzustki objawia się bólem odczuwanym w środkowej, górnej części brzucha. Może promieniować do pleców. Zwykle pojawia się po tłustym, obfitym posiłku, ale może też wystąpić bez związku z jedzeniem. Gdy się pojawi, dobrze jest położyć się na lewym boku z nogami ugiętymi w kolanach i podciągniętymi do klatki piersiowej.

Ostre zapalenie trzustki zwykle wymaga pobytu w szpitalu. Po jego opuszczeniu jeszcze przynajmniej przez dwa miesiące należy stosować lekkostrawną dietę. Jedzenie nie powinno podrażniać trzustki, ale wspomagać jej regenerację. Podpowiadamy, jak odżywiać się w tym czasie.

Pierwszy miesiąc

Jedz wyłącznie chude mięso. Najlepiej drób (indyka, kurczaka - pierś lub udo bez skórki) lub chudsze ryby, np. dorsza, mintaja, pstrąga. Mięso gotuj w wodzie albo na parze, duś, ale bez uprzedniego obsmażania i w ogóle go nie smaż. Nie jedz podrobów, tłustych wędlin, wyrobów typu kaszanka, salceson. Z wędlin wybierz chudą szynkę, polędwicę czy pieczone mięso.

Zapomnij o tłustych sosach i produktach wędzonych. Zakazane są sosy na bazie masła, śmietany czy majonezu. Zastąp je niewielką ilością oliwy z oliwek lub jogurtu naturalnego. Nie jedz produktów wędzonych oraz konserwowych z puszki.

Unikaj dużych ilości błonnika. Pieczywo pełnoziarniste, żytnie i razowe zamień na białe. Ryż brązowy zastąp białym, a zamiast kaszy gryczanej i jęczmiennej, polub bulgur i kuskus.

 Zrezygnuj z surowych warzyw i owoców. Piecz je lub gotuj na parze albo krótko w wodzie. Jedz regularnie. Najlepiej 4-5 mniejszych posiłków w ciągu dnia.

 Śpij na lewym boku. Taka pozycja sprzyja lepszemu trawieniu. Żołądek nie naciska na trzustkę, dzięki czemu narząd lepiej pracuje i regeneruje się w trakcie snu.

Drugi miesiąc

 Dalej stosuj dietę lekkostrawną. Twój jadłospis  wciąż powinien bazować na produktach, które jadłaś przez pierwsze 30 dni.

Stopniowo zwiększaj ilość tłuszczu. Na początek możesz zjeść porcję chudego mięsa wieprzowego, np. schabu, polędwicy czy tłustą rybę, ale gotowaną lub duszoną  w warzywach.

 Stosuj zioła ułatwiające trawienie. Sprawdzi się oregano, kminek, mięta, kolendra, rozmaryn. Dodawaj je do potraw gotowanych, duszonych i sałatek. Korzystna będzie też odrobina kurkumy.

Pij herbatkę z mięty lub kopru włoskiego. Zwłaszcza po obiedzie lub gdy poczujesz kłucie czy lekki ból. Używaj cynamonu i goździków. Do herbaty wystarczy dodać 1/4 łyżeczki cynamonu i 2-3 goździki. Cynamonu używaj też do duszonych lub pieczonych jabłek.

Kolejne miesiące

2 razy dziennie rób herbatkę z pokrzywy. Łyżeczkę suszonego ziela zalej szklanką wrzątku i parz pod przykryciem ok. 15 minut. Pobudza trzustkę do produkowania enzymów trawiennych.

Pij sok z kiszonej kapusty. Sięgaj po niego jak najczęściej. Działa oczyszczająco na przewód pokarmowy.

 Przyrządzaj odwar  z czarnuszki. Łyżeczkę nasion zalej 2 szklankami wody  i gotuj 15 minut na małym ogniu. Następnie odcedź, przestudź  i pij po szklance 2 razy dziennie. Lekko roztarte ziarenka dodawaj, np. do mięsa, serów, pieczywa, sałatek. Zawarty  w czarnuszce tymochinon działa ochronnie na trzustkę.

Czytaj też: Nawet nie wiesz, gdzie ukrywa się cukier



Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje