Reklama

Reklama

Jak dbać o kolana

Łatwe ćwiczenia, które wzmocnią stawy kolanowe

Rozciąganie. Stań przodem do ściany. Oprzyj się o nią rękami. Prawa noga z przodu, ugięta. Lewa z tyłu wyprostowana, cała stopa na podłodze. Plecy proste. Wytrzymaj 20 sekund. Rozluźnij mięśnie i powtórz trzy razy. To samo wykonaj z lewą nogą z przodu, a prawą z tyłu. Rozwałkowywanie. Połóż się na brzuchu. Nogi wyprostowane. Poproś domownika, żeby wałkiem do ciasta wymasował ci udo i łydkę. Masaż jednej nogi to dwie minuty i drugiej również dwie minuty. Ściskanie. Połóż się na plecach, ugnij nogi w kolanach. Między kolanami umieść poduszkę. Staraj się ściskać ją kolanami jak najmocniej przez 10 sekund i rozluźnij. Powtórz trzy razy.

Co jeść, gdy bolą stawy?

Reklama

Nabiał, chude mięso, zboża i warzywa strączkowe są źródłem białka, podstawowego budulca chrząstek. Nabiał dostarcza też wapnia. Spożywanie roślin strączkowych i zbóż przyspiesza produkcję mazi stawowej i poprawia jej jakość. 

Warzywa i owoce. Poprawiają elastyczność stawów, dzięki witaminom (C, beta-karoten) i flawonoidom, zapobiegają zwyrodnieniom i opóźniają starzenie się stawów. 

Produkty przeciwzapalne i wzmacniające odporność, to m.in.: tran, miód, żeń-szeń oraz imbir, czosnek, oliwa, ryby morskie. Te ostatnie (oraz tran) są źródłem kwasów omega-3. Jedzone dwa razy w tygodniu nasilają wytwarzanie substancji łagodzących stany zapalne. 

Zobacz także:

Dowiedz się więcej na temat: kolana | stawy | zdrowe stawy

Reklama

Reklama

Reklama