Reklama

Reklama

Hemoroidy. Dobre nawyki na co dzień

W diecie nie może zabraknąć błonnika, a żaden dzień nie może się obejść bez dłuższego spaceru.

Rozwojowi hemoroidów sprzyja siedzący tryb życia, zła dieta i nieprawidłowe wypróżnianie. Nie bez znaczenia jest też dźwiganie ciężkich przedmiotów i przesiadywanie w toalecie. Gdy pojawia się ból, świąd, pieczenie okolic odbytu, trzeba zacząć działać. Proste zmiany zapobiegną nasileniu się dolegliwości.

Dbaj o to, co jesz

Reklama

Na śniadanie jedz owsiankę. Możesz jeść ją wymiennie z jogurtem naturalnym lub maślanką z otrębami lub płatkami owsianymi (dobrze namoczyć je wieczorem). Warto dodawać też świeże lub suszone owoce.

Do każdego posiłku dodawaj warzywa. Najlepiej, aby były świeże lub gotowane na parze.

Co najmniej dwa razy w tygodniu jedz kaszę gryczaną. Możesz zjeść ją na obiad jako dodatek do ryby czy mięsa na drugie danie lub wymieszać z warzywami albo zmiksować, np. z podsmażonymi pieczarkami, doprawiając przyprawami i podawać w postaci pasty do pieczywa, najlepiej razowego lub pełnoziarnistego.

 Zamiast słodyczy wybieraj pestki. Mogą być to pestki dyni, słonecznika, a także orzechy. Sięgaj po nie zawsze, gdy masz ochotę na słodycze lub słoną przekąskę.

Pij minimum 1,5 litra wody dziennie. To wręcz konieczne przy jedzeniu produktów bogatych w błonnik. Tylko wtedy będzie on mógł prawidłowo czyścić jelita. Oprócz wody pij soki warzywne i owocowe, lekkie herbaty owocowe albo ziołowe.

Zrób nasiadówkę

Z kory dębu. Łyżkę kory dębu zalej szklanką wody  i gotuj 5 minut na małym ogniu. Następnie zostaw pod przykryciem na 10 minut. Przecedź i wlej do miski z niewielką ilością ciepłej wody. Miskę umieść w wannie lub brodziku prysznica i usiądź w niej, zanurzając odbyt (woda powinna być ciepła, ale nie może parzyć lub powodować dyskomfortu). Nasiadówka powinna trwać 10-15 minut. Możesz ją robić 2 razy dziennie oraz po wypróżnieniu.

O tym pamiętaj

Noś luźną bieliznę z bawełny. Dotyczy to zwłaszcza majtek, legginsów, spodni, rajstop. Bielizna, która jest obcisła i wykonana ze sztucznych materiałów, np. poliestru, powoduje zatrzymywanie wilgoci w okolicy odbytu. A to  nasila świąd i pieczenie przy hemoroidach.

Nie dźwigaj toreb, ciągnij wózek. Dotyczy to robienia zakupów. Przy hemoroidach dźwiganie może zaszkodzić, bo zwiększa ciśnienie w jamie brzusznej.

Ćwicz mięśnie odbytu. Takie ćwiczenia możesz wykonywać 2-3 razy dziennie. Zaciskaj pośladki (jak podczas wstrzymywania wypróżnienia) na 5 sekund, a następnie powoli je rozluźniaj. Codziennie  staraj się zrobić przynajmniej 20 powtórzeń.

Przy hemoroidach ważna jest codzienna aktywność. Korzystny jest szybki marsz, np. z kijkami nordic walking. Natomiast niewskazana jest jazda na rowerze, zwłaszcza gdy na co dzień dużo siedzimy.

Siedź na poduszce tzw. obwarzanku. Rób to zwłaszcza przed telewizorem i przy posiłkach. Może być to poduszka z tkaniny lub gumowa napompowana. Ważne, by w środku miała dziurę (kształtem przypomina pierścień czy obwarzanek). Zmniejszy to nacisk na okolice odbytu i ból przy hemoroidach.

Oglądając serial jak najczęściej wstawaj. Chodzi o to, aby nie spędzać zbyt dużo czasu w pozycji siedzącej. Dlatego gdy dużo siedzisz, np. przed telewizorem, wstań co 30 minut i pochodź po pokoju, zrób kilka przysiadów. Poduszka sprawdzi się też podczas dłuższej podróży (to dobry pomysł na prezent dla zawodowych kierowców) oraz po zabiegach operacyjnych - złagodzi ból w okolicach pośladków i odbytu.

Prawidłowo siadaj na sedesie

NIE. Pozycja tradycyjna. Okazuje się, że jest niezgodna z fizjologią i utrudnia wydalanie stolca. Wtedy nawet przesiadywanie w toalecie nie przynosi efektu.

TAK. Pozycja kuczna. Zdecydowanie ułatwia wypróżnianie. Siadając na sedesie podstawiaj pod nogi niski stołeczek, a tułów pochylaj lekko do przodu tak, aby ciało było w pozycji przypominającej kąt ostry.Dzięki temu wypróżnienie przebiegnie szybciej i nie będzie bolesne.

Uwaga! Nie zachęcamy do przesiadywania i czytania w toalecie. To przeciąża układ żylny miednicy mniejszej i okolicy odbytu, co sprzyja powiększaniu hemoroidów. Jeśli nie możesz się wypróżnić, lepiej wyjdź i pochodź po mieszkaniu. Wróć za kilka minut wróć i spróbuj ponownie.

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje