Reklama

Reklama

Przejdź na stronę główną Interia.pl

Gdy pamięć jest dziurawa jak szwajcarski ser

Zapominasz o spotkaniach, imiona znajomych wylatują ci z głowy i nigdy nie wiesz, gdzie odłożyłaś klucze? Czas zrobić z tym porządek!

Ludzka pamięć zaczyna słabnąć już po 45. r.ż. - to skutek zmian w mózgu, którego funkcjonowanie pogarsza się z wiekiem. Ale jeśli będziesz właściwie go odżywiać i trenować pamięć, utrzymasz swoje szare komórki w dobrej kondycji nawet do później starości! 

Ryby i orzechy to potęga

Reklama

Jeśli wciąż różne rzeczy wylatują ci z głowy, jedz minimum dwa razy w  tygodniu tłuste ryby morskie, takie jak śledź, tuńczyk, makrela, łosoś. W ten sposób dostarczysz sobie cennych dla mózgu kwasów omega-3. Kwasy te znajdziesz także w orzechach - wystarczy jeść ich garść każdego dnia, by zauważyć poprawę. 

Twój mózg będzie pracował na najwyższych obrotach także wtedy, gdy przestaniesz stronić od warzyw - szczególnie takich, które zawierają barwnik roślinny - luteolinę. Substancja ta bowiem zapobiega stanom zapalnym, które niszczą komórki nerwowe, czego wynikiem są zaniki pamięci. Znajdziesz ją np. w brokułach, marchwi, selerze, papryce zielonej, a także w szałwii. 

Zielony duet idealny

Kiedy pamięć zaczyna cię zawodzić, jak najczęściej dodawaj do potraw natkę pietruszki i tymianek, bo zawierają substancję, która wzmacnia połączenia nerwowe. 

Możesz też zrobić z nich mieszankę: posiekaj po 5 łyżek tymianku i natki pietruszki, utrzyj je z odrobiną oliwy i dodaj szczyptę sproszkowanej ostrej papryki. Stosuj jako przyprawę albo jedz z chlebem.

Medytacja na ratunek

Negatywny wpływ na zapamiętywanie ma też silny stres, szczególnie, gdy jest długotrwały. Zwalczysz go np. medytując. 

Rozłóż na podłodze matę, usiądź "po turecku". Wyprostuj kręgosłup, dłonie ułóż na udach (jeśli w tej pozycji jest ci niewygodnie, usiądź po prostu na krześle, ale też z dłońmi na udach). Zamknij oczy i  powoli rozluźnij całe ciało, rozpoczynając od głowy i kończąc na stopach. Gdy pojawią się jakieś myśli, puść je wolno, nie poświęcając im uwagi. 

Medytuj regularnie około 20 minut w cichym i wywietrzonym pomieszczeniu. 


Dowiedz się więcej na temat: zdrowie | pamięć | problemy

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Dziś w Interii

Raporty specjalne

Rekomendacje