Reklama

Reklama

Dlaczego warto go rozgryźć?

Powinni po nie sięgać wszyscy: dzieci, kobiety w okresie ciąży i menopauzy oraz mężczyźni, zwłaszcza ci starający się o potomstwo. Orzechy dostarczą witaminy: A, C i E, zwaną witaminą młodości, oraz kwasy tłuszczowe, w których wit. E się rozpuszcza. Są także źródłem minerałów: magnezu, żelaza, potasu, miedzi i cynku, ważnych dla męskiej płodności.

Orzechy zawierają też witaminy z grupy B, które dobrze wpływają na układ nerwowy oraz wspomagają koncentrację. Dostarczą także białko i błonnik, co jest szczególnie ważne w diecie osób odchudzających się (błonnik zawarty w orzechach szybko daje uczucie sytości) oraz wegetarian (są źródłem białka). Orzechy poprawiają też pracę serca, oddalą miażdżycę, regulują ciśnienie. Ale jest też ciemna strona spożywania orzechów - są one bardzo kaloryczne, zawierają aż 80 proc. tłuszczu!

Reklama

Choć jest on zdrowy, musimy pamiętać, że orzechów nie można jeść bez umiaru jeśli dbamy o linię. Naszemu organizmowi wystarczy garstka dziennie. Orzechy nerkowca w 100 g dadzą nam ok. 530 kcal, zaś orzechy makadamia aż 710 kcal! Orzechy mają za to stosunkowo niski indeks glikemiczny (IG 15), co z pewnością ucieszy diabetyków. Dlatego też specjaliści od zdrowego żywienia zalecają, by na korzyść orzechów zrezygnować z części innych tłuszczów w codziennym menu. Spożywanie ich, nawet jako przekąski, dostarczy zbyt wielu kalorii, dlatego wcześniej koniecznie trzeba zrezygnować, np. z czerwonego mięsa, cukru, tłuszczów roślinnych (np. oleju palmowego, który jest w ciastkach, ciastach, przekąskach).

Kupując i przechowując orzechy, warto pamiętać o kilku zasadach. Łupina to naturalna ochrona, która osłania nasienie przed wilgocią, wysoką temperaturą, światłem, drobnoustrojami i szkodnikami. Dlatego niekorzystne jest długie przechowywanie orzechów bez łupin. Najlepiej łuskać je tuż przed spożyciem i jeść nieprażone (wysoka temperatura pozbawia je cennych składników). Łuskane orzechy najlepiej trzymać w pojemnikach z ciemnego szkła w chłodzie - światło i ciepło im nie służy.

Jeśli chcesz jeść orzechy, kupuj je od takich producentów, którzy mogą się legitymować ekologicznymi certyfikatami. Informacji o certyfikatach szukaj na opakowaniach. Orzechów lepiej nie przechowywać w plastikowych woreczkach i pojemnikach. Najlepiej spożyć je w ciągu 1-3 miesięcy od kupienia.

15/2016 Świat i Ludzie

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Dziś w Interii

Raporty specjalne

Rekomendacje