Przejdź na stronę główną Interia.pl

Dieta przeciwbólowa

Jeśli dokuczają nam migreny, odczuwamy silne bóle menstruacyjne, skurcze mięśni czy artretyzm, włączmy do diety produkty zmniejszające stan zapalny i działające przeciwbólowo.

Raz w miesiącu oczyśćmy organizm, pijąc zioła i soki warzywne. Pomaga to w eliminowaniu toksyn z organizmu, które są często przyczyną bólu. Koniecznie zmniejszmy poziom stresu, ponieważ podczas silnych napięć w ciele zachodzą zmiany hormonalne, zwiększające ryzyko bólu. Stres prowadzi również do osłabienia odporności i większej podatności na dolegliwości bólowe. O jakie zatem produkty powinniśmy wzbogacić dietę?

Cebula

Reklama

Doskonale sprawdza się przy bólach stawów i stanach zapalnych na tle reumatycznym. Można ją wykorzystać do sporządzenia naparu: 3 cebule gotujmy 15 minut w litrze wody. Wywar należy pić dwa razy dziennie po pół szklanki. Na bóle reumatyczne dobre będą okłady. Zetrzyjmy cebulę i obłóżmy nią bolące miejsce. Następnie przykryjmy gazą albo ściereczką. Trzymajmy okład przez godzinę.

Związki siarki zawarte w cebuli mają działanie antybakteryjne i przeciwzapalne. Syrop przyrządzony z tego warzywa zmniejsza ilość wydzielanego śluzu, działa wykrztuśnie, łagodzi kaszel i katar.

Imbir i kurkuma

Działanie przeciwbólowe mają kurkuma i imbir. Także czosnek i olej z wiesiołka. Udowodniono, że jedzenie imbiru łagodzi bóle głowy i reumatyczne. Podobnie działa kurkuma, ale zwalcza również stany zapalne. Pomaga przy bólach głowy, zębów i dziąseł, bólach pochodzenia reumatycznego. Także czosnek walczy z bólem, zarówno świeży, jak i w kapsułkach. Naturalnymi środkami są również kiełki pszenicy oraz olej z wiesiołka. Produkty te zawierają kwas gamma-linolenowy (GLA), jednonienasycony kwas tłuszczowy, który łagodzi bóle i stany zapalne w artretyzmie, zmniejsza poranną sztywność mięśni, puchnięcie i ból stawów.

Oliwa z oliwek

Kwasy omega-3 mają wyjątkowe właściwości. Oliwa z oliwek jest źródłem cennych kwasów tłuszczowych. Działa silnie przeciwzapalnie. Zawiera też polifenole, które zmniejszają wrażliwość na stany zapalne. Warto jednak wiedzieć, że oliwa z oliwek traci korzystne właściwości w momencie usunięcia z niej oleokantalu, który wpływa na zredukowanie bólu. Dlatego najlepiej kupować oliwę z oliwek extra virgin, bo zawiera ten związek. Przeciwbólowo działają także kwasy omega-3, których bogatym źródłem są tłuste ryby morskie, takie jak: makrela, tuńczyk, sardynki czy łosoś. Sporo kwasów omega-3 zawierają siemię lniane i olej lniany.

Owoce i warzywa

Właściwości przeciwzapalne i przeciwbólowe mają antocyjany (barwniki) zawarte w owocach i warzywach. Najwięcej właściwości leczniczych mają te o ciemnym zabarwieniu, np. wiśnie, czereśnie, maliny, czarne porzeczki (także napar z liści), czarny bez, jeżyny, aronia, czerwona kapusta, winogrona oraz bakłażany.

Pamiętajmy, by zawsze po wysiłku fizycznym wypić szklankę soku z marchwi, buraka, jabłek. Usunie to toksyny i dostarczy komórkom antyoksydantów - cennych substancji odżywczych. Są potrzebne do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego. Łagodzą bóle.

Ananas i papaja

Bromelaina to enzym występujący w ananasie, a papaina - w papai. Oba działają przeciwbólowo i przeciwzapalnie. Bromelaina i papaina posiadają właściwości przyspieszające gojenie, przeciwzapalne i łagodzące. Włączenie do diety ananasa polecane jest m.in. przy urazach sportowych, problemach trawiennych, zapaleniach żył, zapaleniach zatok. Papaina łagodzi dolegliwości trawienne. Enzym ten ma silne działanie przeciwpasożytnicze, przeciwgrzybicze, antyzapalne i przeciwbólowe. Poza tym papaina oczyszcza i odkwasza organizm. Warto profilaktycznie, przynajmniej raz na tydzień, sięgnąć po te owoce.

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje