Przejdź na stronę główną Interia.pl

Dieta i zioła wzmocnią naczynia krwionośne

Skłonność do pękania naczyń krwionośnych nasila się z wiekiem, a sprzyjają temu burze hormonalne (dojrzewanie, ciąża, menopauza). Rozszerzone naczynka (teleagiektazje) najczęściej tworzą się na twarzy i na nogach.

Pękanie naczynek może być sygnałem, że masz kłopoty z krążeniem i skłonność do tworzenia się żylaków, zwłaszcza, gdy często robią ci się siniaki. Ale naczynia krwionośne możesz skutecznie wzmacniać. Pomogą w tym naturalne roślinne substancje: flawonoidy (rutyna), saponiny (escyna), które uszczelnią i uelastycznią naczynka, także witaminy C i K. Szukaj ich w ziołach, owocach, warzywach.

Arnika, kasztanowiec

Reklama

Escyna w kasztanowcu przywraca elastyczność naczyń krwionośnych, kwiat arniki przyspieszy gojenie, gdy naczynko pęknie lub tworzy się siniak. Łyżeczkę mielonej kory kasztanowca zalej szklanką wrzątku, gotuj powoli 10 min. Pij po ostygnięciu. Napar z kwiatów arniki (łyżkę koszyczków zalej 250 ml wrzątku) pij po 50 ml kilka razy dziennie.

Sok z aronii

Flawonoidy i witamina C to znakomity duet wzmacniający kruche naczynka: wpływają na elastyczność naczyń, zapobiegają ich pękaniu i tworzeniu się siniaków (przy kruchych naczynkach siniaki tworzą się nawet przy mocniejszym dotknięciu skóry). 1-2 szklanki soku z ciemnych owoców (aronii, czarnej porzeczki) pij codziennie, aby naczynka nie pękały. 

Cytrusy z białymi skórkami

Bez obecności flawonoidów (np. rutyny) kruche naczynka pękają na potęgę, szybko tworzą się siniaki. Bogate w rutynę są białe skórki owoców cytrusowych, które najlepiej jeść wraz z miąższem owoców. Cytrusy zawierają także witaminę C, która poprawia wchłanialność flawonoidów. Witamina C działa również uszczelniająco i przeciwzapalnie na kruche naczynka, a także likwiduje obrzęki i stany zapalne.

Kasza gryczana

Bogatym źródłem rutyny jest ziele gryki, zawiera ją także kasza gryczana. Rutyna zmniejsza przepuszczalność naczyń włosowatych i zwiększa odporność ścian naczynek na uszkodzenia. Zielę gryki (2 łyżeczki zalej szklanką wrzątku, zaparzaj 15 min) pij codziennie. Kaszę jedz z cebulą, która także zawiera dobrze przyswajalną rutynę.

Zobacz także: 

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje