Przejdź na stronę główną Interia.pl

Cukinia i jej kuzyni

Rzadko pojawiają się w naszej kuchni, a szkoda! Warto to zmienić już teraz, bo sezon na te warzywa w pełni.

Mogą być podawane nawet niemowlakom. Rozgotowane (w postaci purée lub zupy) są bardzo dobrze tolerowane przez chorych stosujących dietę lekkostrawną oraz rekonwalescentów po operacjach. Ich soczysty miąższ nie podrażnia przewodu pokarmowego i nie wywołuje dolegliwości przy wrzodach, zgadze i innych chorobach przewodu pokarmowego.

Reklama

Są niskokaloryczne, np. 100 g cukinii ma 15 kcal, dyni - 28 kcal. Ponieważ zawierają niewiele sodu, a sporo potasu, mogą wspomagać leczenie nadciśnienia. Tuż pod ich skórką kryje się sporo prozdrowotnych substancji, np. fitosterole, beta-karoten, witaminy z grupy B, witamina C oraz wapń, magnez i jod. Dlatego młode sztuki warto jeść na surowo ze skórką.

Melon
Zawiera witaminy A,C oraz składniki mineralne, m.in. potas. Ma działanie moczopędne i przeczyszczające. Łagodzi stres, poprawia koncentrację i jakość snu. Gasi też pragnienie. Doskonały do sałatek owocowych, a także tych z dodatkiem drobiu, owoców morza oraz szynki.

Patison
Ma delikatny smak, sporo witaminy C, składników mineralnych, głównie potasu. Warto go polecić osobom z nadwagą, otyłym i nadciśnieniowcom. Można go wykorzystać do bigosu warzywnego, faszerować, panierować, podawać jak kalafior lub jako marynatę.

Dynia
Dzięki dużej ilości beta-karotenu doskonale wpływa na stan skóry. Ma sporo kwasu foliowego i składników mineralnych. Wzmacnia odporność i odkwasza organizm. Nadaje się do marynowania i na zupy. Jej nasiona to bomba witamin. Purée z gotowanej dyni zastąpi ziemniaki.

Cukinia
Jest bogatym źródłem potasu, wapnia, witamin B1, B2, PP i C oraz karotenu. Oczyszcza organizm i wspomaga trawienie. Idealnie nadaje się do pogryzania na surowo między posiłkami. Młode warzywa można dodawać do surówek, dusić. Nadają się na konfitury i marynaty. Rozgotowana cukinia zagęszcza sosy, potrawy typu Stroganow i leczo, nie zwiększając ich kaloryczności. Można z niej przyrządzać placki (są delikatniejsze od ziemniaczanych).


Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje