Reklama

Reklama

Co jeść, by uchronić się przed cukrzycą?

Insulinooporności nie należy lekceważyć, dlatego istotne jest, jakie składniki znajdują się w naszych posiłkach. Przykłady sprawdzonych potraw prezentuje Alicja Kalińska - dietetyk z poradni dietetycznej SetPoint.

Insulinooporność to pierwszy krok do cukrzycy. Nasz organizm przestaje prawidłowo gospodarować glukozą. W wyniku zaburzenia funkcjonowania tkanek są mniej wrażliwe na insulinę. W efekcie nie mogą one we właściwy sposób wykorzystać glukozy, która została dostarczona organizmowi wraz z pożywieniem.

Reklama

Insulina pełni bardzo ważną rolę w metabolizmie węglowodanów, białek i tłuszczów. Bodźcem do jej produkcji jest zwiększenie stężenia glukozy we krwi po posiłku. Kiedy walczysz z insulinoopornością pożywne śniadanie jest koniecznością. Niestety, w diecie należy kontrolować ilość węglowodanów prostych, zatem nie możesz sobie pozwolić na zjedzenie wszystkiego, na co masz ochotę.

Zamiast klasycznego koktajlu z mleka i owoców sięgnij po jogurt, ponieważ mleko posiada wyższy indeks glikemiczny. Do tego dodaj awokado, które dostarcza cennych, jednonienasyconych kwasów tłuszczowych. Stanowi on idealne źródło pełnowartościowego białka z jogurtu i witaminy C.

Na lunch możesz zjeść sałatę. Proponowane danie posiada właściwości szczególnie korzystne w insulinooporności. Dieta osób z tą dolegliwością powinna zawierać nienasycone kwasy tłuszczowe pochodzące z ryb, tłuszczów roślinnych (oliwa) oraz awokado. Z kolei surowe warzywa są źródłem błonnika pokarmowego regulującego pracę przewodu pokarmowego, dzięki niemu energia z posiłku wchłaniana jest wolniej.

Zastanawiasz się co zjeść po pracy? Dorsz pieczony podany z makaronem gryczanym jest doskonałym posiłkiem dla osób, których gospodarka węglowodanowa jest nieprawidłowa. Składniki użyte w tym przepisie mają niski indeks glikemiczny, co oznacza, że po ich spożyciu poziom glukozy we krwi nie podnosi się gwałtownie, a tym samym nie jest produkowany nadmiar insuliny. Dorsz oraz płatki migdałowe są bogate w nienasycone kwasy tłuszczowe, które mogą pomagać stabilizować poziom cholesterolu, często towarzyszący insulinooporności. Makaron z mąki gryczanej to zdrowa alternatywa dla makaronu z oczyszczonej mąki, który jest dodatkowo bogaty w chrom stabilizujący poziom glukozy.

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Dziś w Interii

Raporty specjalne

Rekomendacje