Reklama

Reklama

Przejdź na stronę główną Interia.pl

Ciśnienie pod kontrolą

​Jesienią i zimą masz ciśnienie wyższe niż latem, a w ciągu doby rośnie od świtu do popołudnia, po czym zaczyna stopniowo spadać, osiągając minimum w trakcie głębokiego snu. Zdrowa różnica dobowa ciśnienia to 10 proc.

 Nie dopuść do tego, by skoki były większe!

1. Dlaczego skacze mi ciśnienie?

  • Gdy jesteś po czterdziestce, ciśnienie odrobinę rośnie ci z każdym rokiem w wyniku twardnienia naczyń krwionośnych.
  • Nawet ożywiona rozmowa, śmiech czy seks zmieniają ciśnienie na plus lub minus!
  • Ciśnienie rośnie w gorączce, a spada, gdy masz zlewne poty i jesteś osłabiona.
  • Stały stres źle wpływa na układ krwionośny, trwale podnosząc ciśnienie do poziomu wymagającego leczenia.
  • Ciśnienie może obniżać głód, odwodnienie, długie stanie, gorąca, duszna pogoda, silny strach lub odraza.
  • Podnoszą je leki przeciwzapalne, przecigorączkowe, antyalergiczne. Obniżają preparaty moczopędne, przeciwdepresyjne, nasercowe i przeciwparkinsonowskie.
  • Na krótko rośnie po zjedzeniu twardych, dojrzałych serów, produktów sfermentowanych, marynowanych, wędzonych lub po wypiciu kawy i napojów z kofeiną.
  • Ryzyko wzrostu ciśnienia może wywołać niedobór witaminy D.

Reklama


2. Utrzymaj ciśnienie

  • Jeśli masz skłonność do omdleń związanych ze spadkami ciśnienia, dbaj o nawodnienie. Pij 10 szklanek wody dziennie!
  • Kontroluj masę ciała - nadwaga sprzyja nadciśnieniu.
  • Jedz jak najwięcej warzyw i owoców oraz chude białko: drób, ryby, jaja, nietłuste mięso wołowe, soczewicę, groch, fasolę. Taka dieta znormalizuje poziom witaminy B12 i żelaza, których niedobór może wywoływać spadki ciśnienia.
  • Unikaj słodyczy, a także wytwarzanych przemysłowo wędlin. Te ostatnie zawierają składniki rozregulowujące ciśnienie (podobnie działa cukier).
  • Spróbuj technik oddechowych, uruchamiających przeponę - wystarczy głębokie, powolne oddychanie, żeby zredukować stres i wyrównać ciśnienie!
  • Jeśli twoim problemem są nagłe zwyżki ciśnienia, pomoże ci gorąca kąpiel - obniży je czasowo, rozszerzając naczynia.
  • Na zwyżki ciśnienia może wpływać spożywanie bardzo słonych posiłków. Ogranicz spożycie soli - to wpłynie korzystnie na twoje zdrowie.
  • Koniecznie dużo się ruszaj! Aktywność fizyczna masuje naczynia krwionośne, poprawiając ich elastyczność.

Zobacz również:


Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje