Przejdź na stronę główną Interia.pl

Ciasta na cenzurowanym

Aromatyczny kawałek ciasta do popołudniowej herbatki to pokusa, której od czasu do czasu ulega większość z nas. Ale jak wybrać najzdrowsze ciasto? Piec samemu czy udać się do cukierni? Korzystać z tradycyjnych przepisów czy iść za modą? Czym słodzić i na jakie składniki się zdecydować?

Styl.pl: Wiele osób wierzy, że ciasta robione w domu są zdrowsze niż te kupione w cukierni czy sklepie. Czy to prawda?

Reklama

Renata Przybyłowicz, dietetyk: - W dużej mierze zależy to od sposobu produkcji ciast. Coraz większa świadomość żywieniowa sprawia, że przemysł spożywczy ulega istotnym przeobrażeniom. Przy produkcji żywności stosowane są nowe technologie, w większym stopniu uwzględnia się zalecenia żywieniowe, dzięki czemu oferta jest  lepiej dostosowana do potrzeb konsumentów. Wiele cukierni oraz piekarni proponuje tzw. domowe ciasta przygotowane z dobrej jakości składników bez użycia konserwantów i ulepszaczy, które niczym nie różnią się od tych robionych w domu.

Jakich zasad warto przestrzegać, by domowe wypieki były rzeczywiście wartościowe?

- Na pewno należy wybierać składniki dobrej jakości, świeże, które są odpowiednio przechowywane, ale ta zasada dotyczy, tak naprawdę, przygotowywania wszystkich potraw, nie tylko ciast. Starajmy się ograniczać ilość używanego do pieczenia  tłuszczu, do ciasta najlepiej zamiast zwykłej mąki pszennej wybrać mąkę pełnoziarnistą, mąkę orkiszową lub dodać płatki czy też otręby (pszenne, żytnie, owsiane). Słodzić najlepiej miodem lub naturalnymi słodzikami: stewią lub ksylitolem.

W ostatnich latach modne są ciasta na bazie warzyw i oleju (np. marchewkowe). Czy rzeczywiście są zdrowsze od tradycyjnych?

- Ciężko jest odpowiedzieć jednoznacznie na to pytanie. Wszystko zależy od przygotowania. Może się zdarzyć, że tradycyjne ciasto przygotowane z dobrej jakości składników będzie zdrowsze od tego zrobionego z warzyw (do którego dodamy np. znaczne ilości tłuszczu, cukru czy mąki).

Jakie ciasto jest największym dietetycznym "grzechem"’, a które warto włączyć do swojej diety (jeśli takie w ogóle istnieje)?

- Oczywiście są przepyszne, słodkie i rozpływają się w ustach, ciasta którym nikt nie zdoła się oprzeć. Jedynym minusem jest oszałamiająca liczba kalorii, jaką przy okazji można pochłonąć. Najbardziej kaloryczne to zazwyczaj takie, które zawierają różnego rodzaju masy m. in.  masę toffi, karmel, chałwę, czekoladę...

- Najmniej kaloryczne są z pewnością różnego rodzaju ciasta z owocami np. tarty, ciasta owocowe na półkruchym cienkim spodzie, szczególnie szarlotka z dużą ilością jabłek i ograniczoną ilością cukru. Dobrym wyborem są także serniki, które są jednocześnie jednymi z najbardziej wartościowych ciast, ponieważ dostarczają nam pełnowartościowego białka. Ograniczoną ilość kalorii, bez straty dla zdrowia i smaku posiada także ciasto drożdżowe z dodatkami oraz ciasto biszkoptowe.

Dietetyk mgr Renata Przybyłowicz (Serwońska). Absolwentka Wydziału Humanistyki i Zdrowia Małopolskiej Wyższej Szkoły w Krakowie oraz Akademii Wychowania Fizycznego w Krakowie. Uczestniczka licznych kursów i konferencji naukowych dotyczących  żywienia. Od 4 lat pracuje jako dietetyk w Centrach Dietetycznych Naturhouse w Krakowie.


Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje