Reklama

Reklama

Przejdź na stronę główną Interia.pl

Bolączki miesiączki

Odczuwasz ból tuż przed okresem lub na samym początku miesiączki? Jeśli tak, należysz do 60 proc. kobiet, które cierpią z tego powodu! Część z nich ze względu na natężenie bólu nie jest w stanie normalnie funkcjonować przez dzień lub kilka dni w miesiącu.

Mogą to być różne dolegliwości - od tępego bólu lub wrażenia ciągnięcia w podbrzuszu albo plecach po silne skurcze macicy.

Reklama

Dlaczego boli?  I czy musi?

Jedną z  przyczyn tego bólu jest nadmierna produkcja bólotwórczych prostaglandyn. Są to związki chemiczne, które działają na mięśnie gładkie macicy, powodując jej bolesne skurcze i zwężenie naczyń krwionośnych, co zmniejsza przepływ krwi. Czasami bólowi menstruacyjnemu towarzyszą bóle głowy, nudności, wymioty, zaparcia lub biegunka, a nawet omdlenia. 

Ból może być też wywołany wadą budowy macicy, endometriozą, występowaniem mięśniaków, infekcją lub inną chorobą w obrębie miednicy mniejszej. Leczenie tych chorób najczęściej przynosi poprawę i zmniejszenie dolegliwości miesiączkowych. Jeśli co miesiąc cierpisz tak bardzo, że musisz rezygnować ze stałych zajęć, powinnaś  udać się do ginekologa. Między innymi po to, by wykluczyć ewentualne wady anatomiczne macicy i stany zapalne narządu rodnego.

Co może przynieść ci ulgę?

1. Zażyj tabletkę przeciwbólową, nie zawierającą kwasu acetylosalicylowego (ten może nasilić krwawienie).

2. Dobrym lekiem przeciwbólowym są kapsułki imbiru (cztery razy na dobę 250 mg), skuteczne jak kwas mefenamowy zawarty w ibuprofenie.

3. Przyłóż termofor - byle nie za ciepły - do brzucha lub do dolnej części pleców.

4. Wykonuj delikatne ćwiczenia rozciągające albo wybierz się na spacer.

5. Czasem warto również wypróbować akupresurę lub akupunkturę.

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje