Reklama

Reklama

Przejdź na stronę główną Interia.pl

Bób i spółka. Które warzywa strączkowe są idealne dla ciebie?

​Choć są bardzo zdrowe, wiele osób z nich rezygnuje. A wszystko przez gazy i wzdęcia, które powodują. Można je łagodzić, dodając do gotujących się warzyw gałązki świeżego kopru, kminek lub mocząc nasiona przed gotowaniem.

Oprócz białka o wysokiej wartości odżywczej, strączki dostarczą sporo węglowodanów, głównie skrobi, także błonnika oraz żelaza i witamin z grupy B. Mogą je jeść także chorzy na dnę moczanową, ponieważ puryny z warzyw strączkowych nie są wchłaniane, nie podnoszą więc poziomu kwasu moczowego we krwi, należy jednak zachować umiar. 

Reklama

Lepiej unikać strączkowych przy chorobach przewodu pokarmowego, po operacji wątroby, jelit czy trzustki oraz po usunięciu woreczka żółciowego, przy refluksie i wrzodach. Ostrożnie trzeba też podchodzić do strączków przy kłopotach z tarczycą.  

Bób

Zjadanie przynajmniej pół szklanki ugotowanego bobu co 2-3 dni (najlepiej w sezonie) warto polecić tym, którzy jedzą dużo mięsa i produktów zakwaszających organizm, takich jak mięso i wędliny. Ich nadmiar w diecie może być przyczyną zmęczenia, bólu głowy i mięśni czy problemów ze skórą. Zielone nasiona zawierają składniki mineralne (w tym m.in. wapń, sód, potas i magnez). 

Jak przyrządzać? Świeży, młody bób można jeść na surowo, dojrzały - trzeba gotować ze szczyptą cukru i soli (sól dodać pod koniec gotowania). Diabetycy powinni gotowany bób schłodzić w lodówce i dopiero jeść. 

Fasolka szparagowa

Jedna porcja ugotowanych strączków (200 g) ma tylko 66 kcal, ok. 5 g błonnika, 4 g białka i na dodatek niski indeks glikemiczny IG 15. Dlatego jest idealna dla osób dbających o linię. Wspomaga pracę jelit, a także doskonale syci. Wzbogaci menu w liczne witaminy - A, C, E, K, B1, B2, B3, B6 - oraz składniki mineralne: wapń, magnez, fosfor i żelazo. 

Jak przyrządzać? Najlepiej ugotować je al dente i jeść polaną odrobiną oliwy. 


Dowiedz się więcej na temat: rośliny strączkowe | warzywa | zdrowie | dieta

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Dziś w Interii

Raporty specjalne

Rekomendacje