Przejdź na stronę główną Interia.pl

Zdrowsze dziąsła i zęby dzięki soi

Oprócz ksylitolu i zielonej herbaty na stan dziąseł i zębów doskonały wpływ ma soja.

Japońscy naukowcy przebadali kilka tysięcy osób, których dieta bogata była w soję i jej przetwory (np. tofu - twarożek z mleka sojowego). Okazało się, że spożywanie soi aż o 30 proc. zmniejsza ryzyko chorób przyzębia.

Reklama

Sprawiają to m.in. fitoestrogeny (hormony roślinne) w niej zawarte.

Częściej zapadają na paradontozę osoby starsze. Ale to nie wiek jest główną przyczyną zaawansowanej choroby przyzębia, lecz długoletnie złe przyzwyczajenia.

Ważna higiena. Uczymy dzieci, że zęby trzeba myć co najmniej 2 razy dziennie. Dorośli jednak o tym zapominają. Zalegające resztki pokarmowe to uciecha dla szkodliwych bakterii. Jeśli nie usuną ich naturalne miotełki (czyli surowe warzywa i owoce), nie wyczyści szczoteczka i nitka do zębów - po 50 r.ż. zaawansowana paradontoza zabiera nam zęby.

By nie dopuścić do rozwoju paradontozy ważna jest również dieta bogata w owoce i warzywa, także soję. Kotlet sojowy zamiast schabowego? Tak! Dentyści zachęcają do menu bogatego w soję.

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje