Przejdź na stronę główną Interia.pl

Masz skurcze? Ratuj żyły!

Dolegliwości są najczęściej skutkiem nieprawidłowej cyrkulacji krwi.

W środku dnia lub nocą, gdy śpisz, dopada cię ból, a twoje łydki stają się twarde jak kamienie? To może być pierwszy objaw choroby żylakowej, a nawet niewydolności żył głębokich. Zanim jednak zrobisz badania, spróbuj pomóc sobie domowymi sposobami. Jest szansa, że skurcze ustąpią, a twoje nogi znowu będą lekkie jak kiedyś.

Reklama

Przykładaj lód

Efektem zimnego okładu jest nie tylko rozluźnienie mięśnia. Pod wpływem zimna dochodzi do silnego przekrwienia tkanek, które otrzymują tlen i składniki odżywcze. Torebkę lub woreczek z lodem (może być mrożonka) połóż na nodze na 15 minut.

Okład rób dwa razy dziennie, po jego usunięciu parę minut masuj mięsień. Gdyby skurcz złapał cię w czasie snu, natychmiastową ulgę odczujesz, zginając mocno stopę w kierunku kolana (rozciągasz mięsień łydki).

Magnez i potas kontra skurcze

Ważne dla układu krążenia są elektrolity. Jeśli jest ich we krwi za mało, może dojść do skurczów mięśni. Utratę magnezu i potasu może spowodować wiele czynników - oprócz odwodnienia organizmu w czasie upałów, zażywania niektórych leków (np. na nadkwasotę, nadciśnienie, arytmię) do niedoborów tych pierwiastków mogą się przyczynić także zbyt intensywne ćwiczenia na siłowni.

Magnez i potas kupisz bez recepty, a preparat je zawierający możesz zażywać nawet kilka tygodni (jeśli nie masz przeciwwskazań).

Zacznij ćwiczyć, polub schody

Kilka razy dziennie rób krótkie serie ćwiczeń izometrycznych - 10 razy napinaj łydki na 2 sekundy. Możesz to robić, czekając na autobus, w banku, kinie czy sklepie, nawet podczas pracy. Warto też co kilka godzin poruszać stopą we wszystkich kierunkach, zwłaszcza do góry (pobudzasz układ żylny do pracy).

Ten sam efekt osiągniesz, ćwicząc rowerek w powietrzu albo asany jogi (ćwiczenia z nogami uniesionymi w górę). Zamiast jeździć windą, chodź po schodach.

Ziołowe trio dla żył

W zapobieganiu schorzeniom żylnym udowodniono wysoką skuteczność polifenoli i innych związków roślinnych. Wśród preparatów uszczelniających i wzmacniających ścianki naczyń krwionośnych dobre efekty dają tabletki i żele z diosminą, ruszczykiem kolczastym lub wyciągiem z kasztanowca.

Jeden z preparatów zażywaj przez dwa do trzech miesięcy (potem zrób miesiąc przerwy). Wypróbuj również działanie kremów czy żeli szybko niosących ulgę ciężkim nogom.

Banan, pomidor, morela, migdał

Jedz je często, a szybko uzupełnisz niedobory potasu i magnezu. Dzięki temu nie tylko zapobiegniesz bolesnym skurczom i żylakom, ale wzmocnisz serce i układ nerwowy.

Woda - mineralna lub z dodatkami

Dobre nawodnienie odgrywa kluczową rolę w funkcjonowaniu układu żylnego, pij więc często, najlepiej wodę mineralną lub stołową z dodatkiem liści mięty, plastrów cytryny czy limonki.

Zaczynaj dzień od wypicia szklanki letniej wody (wieczorem dodawaj do niej łyżeczkę bogatego w garbniki miodu spadziowego). W ciągu dnia nie przesadzaj z kawą i herbatą, działającymi odwadniająco.

32/2014 Na Żywo

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje