Przejdź na stronę główną Interia.pl

Jedzmy jabłka

Jedno jabłko dziennie trzyma lekarza z daleka - w tym angielskim przysłowiu jest wiele prawdy. Ten niskokaloryczny owoc jest bowiem pełen wartościowych składników odżywczych: witamin, minerałów, błonnika i barwników. Zjedzenie choćby jednego jabłka dziennie pomoże nam się odchudzić, obniży cholesterol, zapobiegnie zaparciom, wspomoże leczenie cukrzycy oraz zmniejszy ryzyko rozwoju wielu innych chorób.

Miażdżyca

Reklama

Jabłka są przede wszystkim bogatym źródłem pektyn, czyli rozpuszczalnego błonnika, który obniża poziom złego cholesterolu, tzw. frakcji LDL. Najwięcej pektyn jest w skórce i w pestkach. Zapobiegają one odkładaniu się blaszek miażdżycowych na ścianach tętnic i chronią przed rozwojem miażdżycy.

Badania przeprowadzone na Floryda State University pokazały, że kobiety, które jadły jedno jabłko dziennie, miały o 23 procent niższy poziom złego cholesterolu i o 4 procent wyższy poziom dobrego cholesterolu (HDL) niż niejedzące jabłek kobiety, biorące udział w badaniu.

Poza tym osoby włączające te owoce do codziennego jadłospisu są mniej narażone na wystąpienie udaru niedokrwiennego mózgu. Dodatkowe korzyści dla układu krążenia, to także duże ilości potasu w jabłkach, niezbędnego do prawidłowej pracy mięśnia sercowego.


Zaparcia

Jabłkowy błonnik zwiększa ilość tzw. dobrych bakterii w przewodzie pokarmowym, m.in. Clostridiales i Bacteroides. Kiedy znajdą się one w jelicie grubym, usprawniają trawienie i wspomagają przemianę materii.

Duża ilość rozpuszczalnego błonnika zapobiega też wzrostowi ciśnienia w okolicach miednicy, co przeciwdziała zaparciom i hemoroidom. Jedzenie jabłek łagodzi też objawy zespołu jelita nadwrażliwego, który cechuje się m.in. naprzemiennymi zaparciami, biegunkami, wzdęciami i ostrymi, skurczowymi bólami brzucha.

Dieta bogata w błonnik znacznie zmniejsza również ryzyko odkładania się kamieni żółciowych.

Cukrzyca

Pektyny z jabłek mogą wspomagać również leczenie cukrzycy, ponieważ dostarczają kwasu galakturonowego, obniżającego zapotrzebowanie na insulinę. Rozpuszczalny błonnik spowalnia trawienie pokarmu i przenikanie glukozy do krwi.

Otyłość

Owoce te wspomagają też odchudzanie i pomagają walczyć z otyłością. Jednym z ich cennych składników jest bowiem florydzyna, hamująca transport glukozy w przewodzie pokarmowym. Oprócz tego jabłka zawierają duże ilości kwasu ursolowego przyspieszającego spalanie kalorii.

Osteoporoza

Wspomniana przy otyłości florydzyna zwiększa też gęstość kości i chroni przed osteoporozą. Jedzenie jabłek wzmacnia też zęby. Gryzienie i żucie korzystnie wpływa na dziąsła, pobudza wydzielanie śliny, działającej przeciwbakteryjnie i zmniejszającej ryzyko rozwoju próchnicy.

Alzheimer

Owoce te zawierają także kwercetynę. To silny przeciwutleniacz, chroniący komórki mózgu przed demencją i chorobą Alzheimera. Za pamięć i koncentrację odpowiada zawarta w jabłkach acetylocholina - związek kwasu octowego i choliny.

Jedzenie tych owoców bogatych w błonnik i przeciwutleniacze zmniejsza ryzyko choroby Parkinsona. Prawdopodobnie przeciwutleniacze chronią komórki produkujące dopaminę przed zniszczeniem, a wiadomo, że bezpośrednią przyczyną tej choroby jest niedobór tej substancji.

Odporność

Kwercetyna, zawarta głównie w czerwonych jabłkach, wzmacnia układ odpornościowy i łagodzi stres. Jabłka są bogatym źródłem witaminy C. Średniej wielkości owoc zawiera 8 mg witaminy C, co oznacza, że zjedzenie jednego dziennie pokrywa jedną szóstą zapotrzebowania na tę witaminę.

Plamka żółta

Dzięki barwnikom w skórce dbamy też o oczy. Chronimy je przed zwyrodnieniem plamki związanej z wiekiem - najczęstszej przyczynie utraty wzroku przez osoby po 65. roku życia. Ludzie jedzący te owoce, rzadziej też cierpią na zaćmę.

Nowotwory

Jabłka są też bogate we flawonole zmniejszające ryzyko zachorowania na raka trzustki. Zawierają też związki hamujące wzrost komórek nowotworowych wątroby, piersi i jelita grubego.

Ocet jabłkowy, cydr, pektyna 

Ocet jabłkowy - zawarty w nim kwas przyspiesza utlenianie kwasów tłuszczowych w wątrobie, co spowalnia narastanie tkanki tłuszczowej. Dodawajmy go do sałatek.

Cydr, czyli przefermentowany sok z dojrzałych jabłek o zawartości alkoholu od 2 do 7 procent. Po przetworzeniu zachowuje swoje właściwości.

Pektyna do przetworów jest naturalnym zagęstnikiem do dżemów. Zastępuje żelatynę. Kupimy ją w proszku w sklepach ze zdrową żywnością.

34/2014 Rewia

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje