Przejdź na stronę główną Interia.pl

Święta pełne aromatu

Kawa to coś więcej niż napój

„Wierzymy, że kawa uprawiania z radością, daje większą radość” – to hasło przewodnie programu Coffe Made Happy, do którego inicjatorów należy marka TASSIMO.

Jednym z jego celów jest wzmacnianie pozycji kobiet w społecznościach lokalnych uprawiających kawę poprzez ich edukację. Założenie jest proste: sprawić by uprawa kawy była bardziej dochodowa, przez co atrakcyjniejsza w oczach przyszłych pokoleń. Plan Coffee Made Happy zakłada pomoc w przekształceniu się milionowi drobnych plantatorów kawy w dobrze prosperujących przedsiębiorców do 2020 roku.

Reklama

- Bardzo podoba mi się program edukacyjny oferowany przez inicjatywę Coffee Made Happy. Mogę uczestniczyć w warsztatach poświęconych ochronie przed szkodnikami, wtórnemu wykorzystywaniu odpadów z kawy, zbiorom czy magazynowaniu kawy - mówi Nguyen Thi Thuy, która zajmuje się uprawą kawy w Wietnamie od ponad 20 lat.

Dzięki szkoleniom w zakresie lepszych metod uprawy plantatorzy mogą zwiększyć ich wydajność, a jednocześnie utrzymywać zrównoważony stan środowiska. Lepsze metody to m.in. użyźnianie gleby, gospodarka wodą i środkami ochrony roślin, zacienienie, uprawy współrzędne i przesadzanie oraz odmładzanie. Poznają też nowe techniki niezbędne do wymiany starzejących się drzew czy też suszenia ziaren kawy w porze deszczowej. Uzbrojeni w nową wiedzę stawiają czoło problemowi, który nie pozwala rozwijać się plantacjom kawy w Wietnamie — nadużywaniu drogich nawozów i nadmiernemu nawadnianiu upraw.

Rozwijając umiejętności biznesowe (np. ewidencja księgowa i rachunkowość), plantatorzy mogą wydajniej prowadzić własne firmy. Dzięki temu ich plantacje będą przynosić dochody jeszcze przez długie lata.

- Dawniej skupialiśmy się tylko na pracy - nie mieliśmy pojęcia, jak wielkie znaczenie ma środowisko oraz jak należycie pielęgnować krzewy kawowe. Ale teraz, dzięki programowi i zajęciom edukacyjnym, wiemy wszystko o uprawie kawy wyjaśnia Nguyen.