Przejdź na stronę główną Interia.pl

SHOW - magazyn o gwiazdach

Szczęśliwe jelita

​Nie mózg i nie serce. Centrum dowodzenia człowiekiem znajduje się w jego... kiszkach. To one decydują, czy jesteśmy zdrowe czy nie.

Bulgotanie w jelitach. Co to znaczy?

Na pewno doświadczyłaś uczucia, że twój brzuch żyje własnym życiem. Bulgotanie w jelitach, przelewanie, dziwne odgłosy... Czy te objawy powinny niepokoić? 

Reklama

Dźwięki, które wydaje brzuch, pochodzą z przewodu pokarmowego, w którym jedzenie miesza się z enzymami trawiennymi. Kiedy burczenie pojawia się kilka godzin po posiłku, jest to jak najbardziej zdrowy odruch i znak, że niebawem poczujesz głód - to jak najbardziej normalne "burczenie w brzuchu", zwane przez naukowców MMC (migrating motor complex). Gorzej, jeśli burczeniu towarzyszą bóle lub mdłości - wtedy należy pójść po poradę do specjalisty. 

Za nic nie chce się ruszyć, czyli słów kilka o obstrukcji

Jeśli masz problem z wypróżnianiem, musisz zmienić dietę i ruszyć się z kanapy. Samo nie przejdzie. Osobom skarżącym się na obstrukcje w codziennej diecie brakuje błonnika, który poprzez mechaniczne drażnienie ścian jelita grubego wpływa na poprawę perystaltyki, zwiększa również objętość treści pokarmowej w jelicie cienkim poprzez wiązanie wody. Najwięcej błonnika mają otręby. Ale nie wystarczy, że się nimi objesz (wtedy może dojść do bólów brzucha i wzdęć). Należy do diety włączyć duże ilości wody, oleje, suszone śliwki, czarną kawę. Powinnaś zrezygnować z produktów z dużą zawartością węglowodanów. 

Jak uszczęśliwić siebie i swoje jelita? Przede wszystkim dokładnie wybieraj, co jesz i kiedy jesz. Powinnaś zadbać o to, by pochłaniać kilka niewielkich posiłków dziennie, pić dużo wody i się ruszać - ale to już wiesz. 

Żeby jelita były szczęśliwe, nie karm ich cukrami. Wtedy wypełniają je gazy, a ty sama czujesz się ociężale. Zamiast czekolady zafunduj sobie surówkę z kiszonej kapusty (bez dosładzania, za to z łyżką oleju tłoczonego na zimno), zamiast ciastka czy lodów - jogurt naturalny z suszonymi śliwkami, łyżką otrębów i naturalnym miodem. 

Wprowadź do diety ocet jabłkowy (1-2 łyżeczki rozcieńczone w 200 ml wody, pij małymi łyczkami przed śniadaniem) - specjaliści zapewniają, że takie stosowanie octu jabłkowego wspomaga przemianę materii, wzmacnia jelita, utrzymuje w dobrej kondycji ich florę bakteryjną, a tym samym sprawia, że czujesz się... świetnie! 

Co powinno niepokoić?

Zaparcia zdarzają się od czasu do czasu nawet osobom zdrowym. Powodowane są przez niedobór wody w diecie, zmianę otoczenia (na przykład podróż), brak ruchu a nawet niektóre leki. Problem zaczyna się, kiedy zaparciom zaczynają towarzyszyć ból podbrzusza, mdłości, utrata łaknienia, odbijanie się, wzdęcia, zawroty głowy, a na dłuższą metę chudnięcie, stany podgorączkowe. 

Wtedy bezzwłocznie powinnaś udać się do specjalisty, który najpewniej doradzi badania: na krew utajoną w stolcu, USG jamy brzusznej, kolonoskopię. Zaparcia bowiem mogą zwiastować nawet choroby nowotworowe jelit czy odbytu, towarzyszą także chorym na cukrzycę, skarżącym się na problemy z tarczycą, nadnerczami czy przysadką mózgową.

Zobacz także: