Przejdź na stronę główną Interia.pl

Dieta a skóra, czyli czym wzmacniać skórę od środka

Zbilansowana dieta jest podstawą dobrej formy i gwarancją młodego wyglądu. Na nic zdadzą się drogie zabiegi i kosmetyki z najwyższej półki, jeśli nie zadbamy o to, by w naszym menu znalazło się jak najwięcej wartościowych produktów.

Możesz być pewna, że żywieniowe grzeszki w pierwszej kolejności odbiją się na twojej skórze, a złe nawyki i używki sprawią, że stanie się sucha, wiotka i pozbawiona blasku. Sprawdź, gdzie szukać zbawiennych dla skóry składników, by cieszyć się jej pięknem także po 50.!

Reklama

Oto pięć najważniejszych (i często nieoczywistych) dla skóry, naturalnych eliksirów młodości.

Wypowiedz się: Aktywny czas wolny - spośród autorek najciekawszych porad, wskazówek i opowieści rozlosujemy nagrody!

1.       Witamina E

Nazywana "witaminą młodości", jest silnym przeciwutleniaczem. Hamuje procesy starzenia się skóry, powstawanie zmarszczek, odbudowuje zniszczone komórki. Regularnie przyjmowana chroni cerę przed niekorzystnym działaniem promieniowania UV. Oprócz właściwości odmładzających, witamina E ma zbawienny wpływ na płodność oraz gojenie się ran.

Co jeść, by  jej sobie dostarczyć? Najwięcej witaminy E znajduje się w olejach roślinnych (słonecznikowy, rzepakowy, sojowy, z zarodków pszennych), orzechach, migdałach. Dobrym źródłem tej witaminy są również warzywa krzyżowe i papryka. Smaczne sałatki skropione odrobiną oleju roślinnego to najlepsze danie, jakim możesz uraczyć swoją skórę.

2.       Koenzym Q10

W gospodarce mineralnej naszego organizmu odpowiada za utlenienie komórek, a co za tym idzie - prawidłowy proces regeneracji, tworzenia się komórek oraz ochronę przed wolnymi rodnikami. 

Po 40. roku życia zdolność produkowania koenzymu Q10 w naszym ciele drastycznie spada. Efektem może być nie tylko spadek odporności skóry na uszkodzenia mechaniczne i toksyny, ale też poważne choroby układu krążenia lub osłabienie kondycji umysłowej.

Gdzie go szukać? Najwięcej koenzymu Q10 znajdziesz w kiełkach pszenicy, roślinach strączkowych, podrobach i rybach (łosoś, sardynki, makrele), a także surowym mięsie (kurczak, wołowina). Sięgaj również po orzeszki ziemne i olej rzepakowy. Bogate w ten składnik Q10 są również czarna porzeczka, truskawki oraz marchew.

3.       Retinol

Coraz częściej pojawia się w składzie skutecznych kremów odmładzających do skóry dojrzałej. Witamina A, czyli retinol stymuluje odnowę komórek, przeciwdziała starzeniu się skóry, wpływa na odnowienie włókien elastycznych.

W efekcie nawet najbardziej zniszczona cera nabiera blasku, skóra intensywniej produkuje włókna kolagenowe. Zmarszczki są płytsze, twarz nabiera równomiernego kolorytu. Działa w najgłębszych warstwach naskórka, dlatego ma kluczowe znaczenie w codziennym odżywianiu skóry.

Najczystszą i najbardziej aktywną postać witaminy A znajdziesz w produktach pochodzenia zwierzęcego. Sięgaj po jaja, tłuste, morskie ryby, pij tran.  Od czasu do czasu skuś się na podroby, masło i sery dojrzewające.

4.       Kwas foliowy

Kojarzony głównie z prawidłowym rozwojem dziecka w łonie matki ma o wiele szersze zastosowanie - również w kosmetyce. Regularnie dostarczany organizmowi kwas foliowy podnosi poziom elastyczności i jędrności skóry, wzmacnia jej barierę ochronną, pobudza produkcję kolagenu, co w efekcie powoduje redukcję nawet głębokich zmarszczek. Dzięki temu nawet skóra dojrzała staje się gładka i miękka w dotyku.

Gdzie szukać kwasu foliowego? Występuje zarówno w produktach zwierzęcych, jak i roślinnych. Największą ilość znajdziemy w surowych owocach i warzywach, dlatego sięgaj jak najczęściej po brokuły, pomarańcze, szpinak. Dobrym źródłem odmładzającego kwasu są również pomidory, groch, fasola, buraki oraz awokado.

Ważne, by wszystkie produkty zjadać w postaci jak najmniej przetworzonej, ponieważ kwas foliowy jest bardzo wrażliwy m.in. na działanie temperatury. Dzięki tak przygotowanemu posiłkowi lub przekąsce mamy gwarancję, że wszystko, co z nich najlepsze dostarczamy organizmowi.

5.       Cynk

Niedobór lub długotrwały brak tego pierwiastka prowadzi do nieodwracalnych zmian w strukturze głębokich warstw skóry, co w konsekwencji może powodować poważne choroby - łuszczycę, upośledzenie procesu gojenia się ran, nieprawidłowy wzrost włosów.

Skóra pozbawiona cynku staje się sucha, podrażniona, podatna na wpływ zanieczyszczeń i uszkodzeń mechanicznych. Jeśli masz problemy z trądzikiem różowatym, tłustą cerą lub stanami ropnymi, musisz pamiętać o nim w swojej codziennej diecie.

Co jeść, by uzupełniać poziom cynku w organizmie? Najlepszym jego źródłem są ostrygi i małże. Jeśli nie przepadasz za owocami morza, warto sięgnąć po chudą wołowinę lub wieprzowinę . Cynku dostarczają nam również zarodki i kiełki pszenicy, nasiona dyni, słonecznika, ziarna sezamu, kakao i fasola mung. Uzupełnieniem jego rezerw będzie także pieczywo pełnoziarniste.

Zdrowe odżywianie, zbilansowana dieta jest jednym z czynników zdrowej skóry. Stosowanie drastycznych diet bez odpowiednich substancji odżywczych, witamin i mikroelementów doprowadza do licznych zmian w obrębie nie tylko skóry ale także włosów i paznokci. To takie witaminy jak wit. C i E oraz koenzym Q są najlepszymi wymiataczami wolnych rodników,  które jak wiadomo są odpowiedzialne za procesy zapalne, nowotworowe i starzenie się. Witamina A z kolei pobudza do produkcji kolagenu podobnie jak kwas foliowy. Brak takich pierwiastków jak cynk z kolei nasila wypadanie włosów, opóźnia gojenie się ran.  Należy pamiętać także o spożywaniu magnezu (jednej kosteczce czekolady), produktów zbożowych pełnoziarnistych, które  dostarczą nam cała gamę  witamin z grupy B. Dodatkowo  nie wolno nam zapominać o piciu odpowiedniej ilości płynów około 2 litrów dziennie. Stosowanie suplementów diety oczywiście wspomaga organizm ale zdecydowanie lepsza jest przyswajalność substancji odżywczych z naturalnych pokarmów. Należy pamiętać również o zmniejszonej ilości soli w pokarmach, pikantnych przypraw oraz używek. 

Zapytaj dietetyka