Przejdź na stronę główną Interia.pl

Narciarskie nowości na Słowacji

Wielkimi krokami zbliża się sezon narciarski, w wyższych partiach gór spadł już pierwszy tej jesieni śnieg. Narciarze robią generalny przegląd sprzętu i szlifują kondycję, a ośrodki narciarskie dopieszczają swoje trasy, przygotowują armatki i swoje kolejki. Nie inaczej jest u naszych południowych sąsiadów, gdzie jak co roku, przygotowano kilka nowych inwestycji, które ułatwią i uatrakcyjnia zimowy pobyt na Słowacji.

W tym sezonie na Słowacji do dyspozycji narciarzy będzie około 940 wyciągów oraz 70 kolejek linowych z całkowitą przepustowością ponad 500 tys. osób/godz. Najwięcej zmian czeka nas pod Tatrami, gdzie wybudowano kilka nowych kolejek, a łączna kwota środków zainwestowanych w poprawę infrastruktury narciarskiej  przez Tatry Mountain Resorts a.s. w ośrodkach  Wysokie Tatry i JASNA Chopok przekroczy 45 mln euro.

Reklama

Największy ośrodek narciarski na Słowacji i jeden z największych w Europie Środkowej - Jasna, która swoimi trasami zajmuje północne i południowe stoki Chopoka nie zwalnia tempa inwestycji. Po ubiegłorocznej rewolucji, kiedy nowoczesnymi Funitelem i kolejką gondolową przywrócono po latach łączność między południowymi a północnymi stokami ośrodka, w tym roku przygotowano inwestycję niezwykle potrzebną dla narciarzy . Chodzi tu o nową kolejką krzesełkową Lúčky.

6-osobowa kolejka krzesełkowa w rejonie Lúčky, będzie służyć do transportu narciarzy z nowej dolnej stacji Lúčky, bezpośrednio z darmowego parkingu dla 350 samochodów, do trasy zjazdowej Turisticka nr  5 (Turystyczna). Niebieska trasa zjazdowa Turisticka została przedłużona aż do dolnej stacji nowej kolejki krzesełkowej na Lúčkach w związku z czym powstanie nowa niebieska trasa zjazdowa Lúčky. Co to oznacza dla narciarzy? Przede wszystkim - nie trzeba już będzie się przesiadać w Skibus - by dostać się do Zahradek - wystarczy podjechać kolejką i spokojnie zjechać w dół do Zahradek, skąd już można dostać się inną 6-osobową kanapą w górne partie ośrodka. 

Z kolei na szczycie Chopoka dokończono wielofunkcyjny kompleks "Rotunda", w którym znajdować się będą: panoramiczna restauracja z kominkiem dla 100 osób, nowy południowy taras z barem dla 200 osób, część noclegowa z 4-ma luksusowymi apartamentami dla 16 osób i recepcją, restauracja na parterze dla 60 osób oraz połączenie górnej stacji kolejki Funitel i 15 MGD Kosodrevina - Chopok z poczekalnią na wypadek złej pogody.

Łącznie Jasna oferować będzie w nadchodzącym sezonie ponad 45 km tras zjazdowych, obsługiwanych przez 30 kolejek gondolowych, krzesełkowych i wyciągów. Znajdują się tu też jedne z najlepszych w tej części Europy trasy freeridowe, a także świetny snowpark. Większość tras jest sztucznie naśnieżana, co praktycznie zapewnia możliwość szusowania przez 5 miesięcy w roku (od grudnia do kwietnia). Do dyspozycji amatorów białego szaleństwo oddano 4 parkingi wraz  system dowozu darmowymi skibusami. Przepustowość ośrodka obecnie wzrosła do 32 tysięcy osób/h. 

Drugim ośrodkiem narciarskim, który w tym roku zmieni swoje oblicze jest dobrze znana Polakom Tatrzańska Łomnica. Największą inwestycją i nowością w tym sezonie  będzie otwarcie nowej 15-osobowej kolejki gondolowej ze stacji START do stacji Łomnicki Staw. Nowa kolejka linową zastąpi już wysłużoną 4-osobową kolej gondolową, która kursowała w tym miejscu od 1995 roku. Nowe gondole, identyczne z tymi jakie zamontowano na południowych stokach Chopoka (od stacji Kosodrevina) będą bardziej odporne na podmuchy wiatru, znacząco poprawi się więc komfort i bezpieczeństwo narciarzy. Kolejka umożliwi jazdę przy wietrze o prędkości do 90 km/godz. Przy okazji wyremontowano też restaurację przy łomnickim Stawie.

- Nasza stara gondolka przewiozła do tej pory ponad 2,7 milionów pasażerów, zarówno w zimie jak i w sezonach letnich - mówi Juraj Chovaniak z Tatrzańskiej Łomnicy. Wszyscy, którzy u nas byli, wiedzą jak bardzo była podatna na wiatr, który w górnych partiach jej trasy czasami uniemożliwiał jej funkcjonowanie. Nowa gondolka, większa, szybsza i bezpieczniejsza, to zupełnie inna klasa. Jej powstanie w pewnym sensie zaczyna nową erę w naszym ośrodku. 

Druga zmiana to dwie nowe trasy. Narciarzy na pewno ucieszy poszerzenie i przeprofilowanie trasy od Łomnickiego Stawu na Čučoriedky. Trasa o kolorze czerwonym będzie na całej długości sztucznie naśnieżana, co na pewno cieszy, biorąc pod uwagę, że na tym odcinku śniegu nie zawsze było pod dostatkiem. Druga nowa trasa, niebieska, również sztucznie naśnieżana powstanie przy niedawno oddanej do użytku kolejce Buková Hora. Tym samym Tatrzańska Łomnica będzie w tym sezonie dysponować ponad 11 km tras zjazdowych, w tym najdłuższą na Słowacji, licząca ponad 6 km, zaś łączna przepustowość kolejek i wyciągów wyniesie prawie 10 tys. osób na godzinę.

W innym tatrzańskim ośrodku narciarskim, Szczyrbskim Jeziorze, przybędzie prawie 2 km nowych tras. Łącznie stacja będzie oferować w tym sezonie ponad 9 km tras zjazdowych o zróżnicowanym stopniu trudności. Obsługują je 3 kolejki krzesełkowe i 4 wyciągi orczykowe, o łącznej przepustowości około 7 tys. osób/godz. Szczyrbskie Jezioro, jako najwyżej położona miejscowość pod Tatrami posiada znakomite warunki do uprawiania narciarstwa biegowego. - w tym sezonie do dyspozycji będzie ponad 17 km przygotowanych tras biegowych.

Na koniec warto jeszcze wspomnieć o nowości, która co prawda nie dotyczy bezpośrednio tras i infrastruktury narciarskiej, ale bez wątpienia narciarzy bardzo ucieszy. Chodzi o nowy system rezerwacji i zakupu karnetów narciarskich bez niepotrzebnego stania w kolejkach przy kasach - GOPASS. Dodatkowym atutem tej formy rezerwacji karnetów są niższe ceny niż przy kasach. Korzystanie z tej  platformy zakupowej daje także możliwość uzyskania zniżek w wybranych restauracjach, a także atrakcyjny program bonusowy.

Źródło: gopass.sk

Dowiedz się więcej na temat: narty

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje